Hlavní obsah

Jak reklamovat použité zboží? Pomůže i kupní smlouva

I při nákupu přes sociální sítě nebo internetové bazary od soukromé osoby může člověk narazit na vadné zboží. A pravděpodobně i častěji než při koupi v obchodě. Kupec zde ale nepožívá takové ochrany. Například u možnosti odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů bez udání důvodu nebo povinnosti prodejce vyřídit reklamaci do třiceti dnů.

Foto: Profimedia.cz

Pokud je zboží označeno jen jako rozbalené, mělo by být nepoškozené.

Článek

„I při koupi od nepodnikatele ale máte možnost uplatňovat práva z vadného plnění, a to zejména v případech, kdy zboží neodpovídá popisu a vlastnostem, které prodávající inzeroval,“ upozornila Eduarda Hekšová ze spotřebitelské organizace dTest.

Opotřebení by tak mělo odpovídat tomu, jak je podle inzerce daná věc stará. Pokud je například označena pouze jako rozbalená, měla by být téměř ve stejné kvalitě jako věc nová. Jestliže je ale například po pěti letech používání, musíme počítat s tím, že stav věci bude tomuto stáří odpovídat.

U použitých věcí navíc platí, že je možné při jejich koupi zkrátit dobu pro vytknutí vady ze dvou let na jeden rok. Nesmí se ovšem jednat o vady, na které prodejce včas upozornil.

Obecně zvláště u dražšího zboží se tedy doporučuje sepsat kupní smlouvu, kde budou stanoveny jak podmínky reklamace, tak možné vady zboží. Také je vhodné uschovat si případnou písemnou komunikaci přes e-mail.

„Je také vhodné si druhou stranu prověřit, zda nejde o podvodníka,“ upozorňuje Hekšová. Pokud se jedná o bazar na sociální síti, podívejte se na stáří profilu a na to, zda lze dohledat nějaké starší příspěvky. V případě, že jsou dostupné recenze, zaměřte se i na ně.

Související témata:

Výběr článků

Načítám