Hlavní obsah

Jak na čoudící auta? Ministerstvo hledá inspiraci v Polsku i Německu

3:38
3:38

Poslechněte si tento článek

Jsou to sice vraky a čoudí jako stará lokomotiva, a přesto jim měřicí stanice bez problému vystaví emisní certifikát. To, že auta překračují limity škodlivin, odhalí až silniční hlídky. Tento letitý problém nedávno potvrdila policie. A konečně začíná jednat i ministerstvo dopravy, když po roce zadalo slibovanou analýzu, jež má porovnat praxi měření emisí a prohlídek vozidel s Německem, Rakouskem a Polskem.

Foto: Novinky

Kouřící nákladní vůz Fiat kontrolou emisí neprošel.

Článek

Plné tři čtvrtiny aut, která policie vytipovala v provozu, nesplnily při loňských kontrolách na silnici emisní normy. Kontrolovaná auta měla někdy emisní certifikát i poměrně čerstvě.

Potvrdila to lednová zpráva pro vládu, v níž také policie konstatovala, že má „důvodné podezření“ na nesprávnou činnost některých stanic technické kontroly a měření emisí. Ani přísnější kontroly stanic iniciované ministerstvem na podzim zatím moc nepomohly.

Kontroly emisí: Čoudících aut ještě přibylo

Ekonomika

Porovnávací studie se zahraničím by mohla ukázat, kde je chyba. „Cílem analýzy je vyhodnotit stávající rizika české úpravy a porovnat zavedenou praxi v okolních zemích,“ řekla Novinkám mluvčí resortu Alena Mühl.

Analýza, jejíž zpracování zadalo ministerstvo na sklonku uplynulého roku společnosti Deloitte za devět milionů korun, má do osmi měsíců například porovnat systém pokut za prohřešky a navrhnout opatření na snížení korupce.

Vedle toho taky porovná počty měřicích stanic či požadavky na nutné technické vybavení, včetně například minimální délky linky. Ta je podle zákona stanovena na 26 metrů, zatímco například v Německu žádný takový požadavek, který znamená vysoké investice a je jedním z důvodů, proč nevznikají nové stanice, není.

Sedmdesát aut za den

„Mám dojem, že ministr dopravy Martin Kupka (ODS) si chce udělat analýzu, zda to jde rozvolnit, to znamená zrušit regulaci a dát to servisům,“ sdělil Novinkám Libor Fleischhans, ředitel Asociace emisních techniků a opravářů, který tuzemskou praxi měření emisí dlouhodobě kritizuje.

Podle právníka Transparency International Jana Dupáka české zákony obsahují nesmyslné nároky na provozovny stanic a přísně omezují jejich počet. „To nutně vyhovuje těm, kdo už stanice provozují. Přitom v jiných státech fungují modely s volnějšími podmínkami a nevypadá to, že by tam měli tolik pochybností o možných podvodech při testech,“ poukázal Dupák.

Fleischhans upozornil, že v Česku funguje sotva čtyři sta stanic technické kontroly, zatímco v Rakousku jsou jich tisíce a v Německu desítky tisíc. K tomu je v Česku přes tisíc stanic měření emisí. Podle Fleischhanse jsou však často navázané na technickou stanici, i když oficiálně mají jiného provozovatele.

Měření emisí v reálném provozu: Neprošla dvě auta ze šesti.Video: Novinky

Fleischhans dlouhodobě upozorňuje, že některé stanice udělují certifikáty jako na běžícím pásu. „Někde změří za den sedmdesát aut. To bych je ani nestihl přeparkovat,“ podotkl. Podle něj, když se měří poctivě, zabere to nejméně dvacet minut, půl hodiny. Ale některé stanice zákazníka odbaví i za tři minuty.

Pro provozovatele je to podle něj skvělý byznys. Přitom zavřít velkou stanici si stát může těžko dovolit, protože by to dopadlo na motoristy z širokého okolí.

Kontrola jen na papíře. V Klatovech prošlo STK auto s nebezpečnou závadou

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám