Článek
Pokud se podle Jahna nepodaří cíle přehodnotit, budou automobilky platit pokuty nebo kupovat regulační kredity. Turek se obává, že transformace povede ke krachu automobilek.
V roce 2025 by se pro automobilky v EU měla snížit povolená hranice emisí. Unie počítá také se zákazem prodeje aut se spalovacím motorem po roce 2035. Jahn ale tvrdí, že pro většinu automobilek nebude možné vytyčené cíle naplnit.
„Nárůst zájmu o elektrické vozy poklesl. V posledních letech stoupl, dostal se z 14 na 16 procent, my jsme očekávali, že to bude 20 procent v Evropě v průměru v letošním roce, dostali jsme se ale zpátky na 14 procent,“ uvedl Jahn.
Automobilky s přechodem na elektromobily brzdí, spoléhají na hybridy
Považuje proto za nutné cíle přehodnotit. „Pokud se nepodaří je přehodnotit, příští roky budou velmi bolestné, budeme muset buď platit pokuty, nebo si kupovat kredity od jiných automobilek,“ doplnil.
Podobný názor vyjádřil i Turek. „Co se děje od teď do roku 2035, je nesplnitelné, a znamená to buď zaplatit pro celý automobilový průmysl v Evropě asi 15 miliard eur na pokutách, nebo nevyrobit dva až 2,5 milionu aut, to znamená přijít o mnoho pracovních míst. Mluví se o zavírání továren,“ doplnil.
Škodovka může podle Jahna splnit cíle buď tak, že dá ještě větší slevy na elektrické vozy, což by firmu ale přivedlo do hlubokého minusu, nebo naopak snížit prodej vozů se spalovacími motory, což by ale také způsobilo propad.
„Finančně nás to v každém případě negativně ohrozí, jsme ve fázi, kdy potřebujeme vytvářet profit na financování transformace,“ řekl Jahn.