Článek
Poslední tendr, který stát vyhlásil na prodej většiny akcií, které v Alitalii drží, skončil v noci na středu fiaskem poté, co odstoupil letecký dopravce Air One. V tendru zůstal pouze jediný zájemce americký investiční fond MatlinPatterson. Ani on ale nepředložil závaznou nabídku, a tendr byl uzavřen. Třetí ze zájemců ruský Aeroflot odstoupil z privatizace již dříve.
Stát vlastní v Alitalii 49,9 procent akcií. Při privatizaci se snažil prodat 39,9 procent akcií s tím, že je v případě potřeby ochoten prodat všechny akcie. Alitalia je členem skupiny Sky Team, v níž jsou i české ČSA.
Problém Alitalie je její dlouhodobá ztrátovost. Od roku 1999 se jí nepodařilo vygenerovat zisk. Čistá ztráta za první čtvrtletí byla 135 miliónu eur (zhruba 3,8 miliardy Kč). O rok dříve byla ztráta 159 miliónu eur.
Alitalia v uplynulé dekádě dostala od státu třikrát významnou finanční injekci. V současnosti však již podobná pomoc není možná kvůli odporu Evropské unie. Ta se proti veřejné podpoře jednoho dopravce na úkor jiných staví.
Stávky a levná konkurence
Ke ztrátovosti přispívá silnou měrou kromě vysoké ceny leteckého paliva a levnější konkurence, tak časté a dlouhé stávky leteckého personálu, které nutí aerolinky rušit stovky letů. Naposledy stávkovali zaměstnanci aerolinek tento týden.
Alitalia není první evropský národní letecký dopravce, kterému hrozí v této dekádě definitivní zánik. V roce 2001 již zbankrotovaly švýcarské aerolinky Swissair.