Článek
Třiašedesátiletý Liang, který pro Volkswagen pracuje od roku 1983, loni přiznal v této kauze vinu a je první osobou, kterou americké úřady v rámci vyšetřování skandálu obvinily a odsoudily.
BREAKING: VW engineer James Liang sentenced to 40 months in prison for role in diesel emissions scandal pic.twitter.com/Q8ApwmSOoq
— Robert Snell (@robertsnellnews) August 25, 2017
Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno asi 482 tisíc aut s dvoulitrovým motorem. Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85 tisíc vozů s třílitrovým motorem.
Přistoupili na odškodnění
Volkswagen už v červnu loňského roku přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (téměř 370 miliard Kč). Majitelé dotčených vozů se podle dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil.
Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (123 tisíc až 241 tisíc Kč). Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovým motorem, o postupu u vozů s třílitrovým motorem zatím nebylo rozhodnuto.
Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 miliónů naftových aut, včetně asi 1,2 miliónu vozů Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje zhruba 8,5 miliónu aut s naftovým motorem. Volkswagen však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.