Článek
V poslední době ale banky zdražují i přímé bankovnictví. Zpoplatňují jak službu samu, tak i každou položku. I když jde většinou o koruny, pokud člověk platí tímto způsobem hodně věcí, může to být výrazný zásah do peněženky.
Česká spořitelna, banka s největším počtem klientů, vybírá za telefonní a internetové bankovnictví u běžného účtu poplatek 25 korun měsíčně. "Klienti platí pouze jediný poplatek za přímé bankovnictví a klient může využívat telefonní, internetové bankovnictví i GSM bankovnictví," řekla Novinkám Helena Matuszná z tiskového oddělení České spořitelny
V rámci tzv. balíčků, kdy si klient za paušální sumu předplácí několik služeb, však klienti České spořitelny mají přímé bankovnictví zdarma. Podobné je to u všech bank. Základní paušální poplatek se v drtivé většině pohybuje v řádu desetikorun.
Přímé bankovnictví využívá u České spořitelny milión klientů, což je třetina majitelů sporožirových účtů. Nejčastější funkcí, kterou klienti České spořitelny u přímého bankovnictví používají, je zadávání plateb. Lidé si tak ale mohou zjistit i zůstatek na účtu.
Poplatky za vedení internetového a telefonního bankovnictví u běžných účtů (v Kč/měsíc) | ||
banka | telefonní | internetové |
Česká spořitelna | 25* | 25 |
Komerční banka | 55 | 44 |
ČSOB | 20 | 20 |
HVB bank | 50 | 35 |
GE Money bank | 39 | 39 |
Živnobanka | 30 | 30 |
eBanka** | 0 | 0 |
Volksbank | - | 30 |
pozn: * platí u sporožirového účtu, u běžného účtu je poplatek 100 Kč ** použití telefonního bankéře banka zpoplatňuje 20 korunami. | ||
zdroj: údaje bank |
Zdarma má přímé bankovnictví eBanka
Zbylé dva ústavy, které doplňují trojici největších českých bank, ČSOB a Komeřní banka, mají elektronické bankovnictví v balíčcích služeb také zdarma. Například u ČSOB zaplatí klient v jeho rámci měsíčně 50 korun.
Zcela zdarma je ale vedení internetového a telefonního bankovnictví a také vedení běžného účtu u eBanky. U nejvyužívanějšího účtu Konto Pohoda u HVB Bank jsou zdarma dvě operace přímého bankovnictví (internetového a telefonního). Které to budou, si klient může zvolit.
Stejné je to u některých služeb Živnobanky a Komerční banky. Poskytují zdarma buď internetové nebo telefonní bankovnictví. Záleží na lidech, co si vyberou. Pokud si klient zvolí, že chce mít např. internetové bankovnictví zdarma, platí potom měsíční poplatek za telefonní bankovnictví.