Hlavní obsah

Inspekce vytáhla proti slevám z uměle navýšených cen. Prověřuje online tržiště

3:30
3:30

Poslechněte si tento článek

Česká obchodní inspekce kontroluje e-shopy a on-line tržiště, takzvané marketplace, v souvislosti se slevovou akcí Black Friday a dalšími slevovými akcemi, kdy někteří internetoví prodejci v minulosti například porušovali zákonem stanovené postupy a uváděli slevy z uměle navýšených cen. Inspekce doporučuje, aby si spotřebitelé vždy důkladně ověřili internetového prodejce.

Foto: Profimedia.cz

Internetového obchodníka Temu prověřuje Česká obchodní inspekce už od dubna.

Článek

Inspekce se při plánovaných kontrolách i na základě podnětů spotřebitelů zabývá v souvislosti se slevovými akcemi rovněž kontrolami dodržování povinností prodávajících při uvádění slev.

Od loňského roku platí novela zákona o ochraně spotřebitele, podle které musí být sleva vypočtena z nejnižší ceny, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván za posledních 30 dní.

Při Black Friday není důležitá jen sleva, inspekce varuje před fintami obchodníků

Ekonomika

ČOI od dubna též provádí komplexní kontroly on-line tržiště Temu, které se týkají také bezpečnosti výrobků či technických požadavků na výrobky.

„Aktuálně se uskutečňuje v souvislosti s Temu společný postup kontrolních orgánů v rámci EU, kterého se účastní i ČOI jako jeden z orgánů příslušných pro vymáhání dodržování právních předpisů unie na ochranu zájmů spotřebitelů. Společný postup je veden příslušnými orgány z Belgie, Německa a Irska, koordinuje ho Evropská komise,“ uvedl mluvčí ČOI František Kotrba

Vzhledem k tomu, že krátce po Vánocích začne další vlna slev a výprodejů, ČOI doporučuje, aby si spotřebitelé důkladně ověřili, od koho na internetu nakupují.

„Spotřebitel musí v případě distančních forem nákupu vědět, s kým uzavírá smluvní vztah, je proto klíčové, aby prodejce uváděl všechny důležité identifikační údaje jako je jméno, adresa sídla, e-mailovou adresu a telefon, v případě českého subjektu též IČO a dále obchodní podmínky,“ připomněl mluvčí.

Jestliže tyto údaje e-shop neuvádí, jde o anonymní e-shop. ČOI rozhodně doporučuje, aby se spotřebitelé obrátili na jiného dodavatele.

Kasino, nebo e-shop? Temu cíleně buduje nebezpečné návykové prostředí

Ekonomika

„Ne každý e-shop, který je psán i kvalitní češtinou a má koncovku .cz, musí být e-shopem, který sídlí v ČR. Proto je potřeba znát provozovatele a ověřit si, kde sídlí, protože uplatnění například práva na odstoupení od smlouvy do 14 dnů či práva z vadného plnění může být v zemích s nízkou vymahatelností spotřebitelských práv velmi obtížné,“ doplnil Kotrba.

Spotřebitelé se s dotazy a stížnostmi obracejí i na ministerstvo průmyslu a obchodu. „Často se stává, že spotřebitel nakupující na internetu si vůbec není vědom toho, že se pohybuje na on-line tržišti, a ne v klasickém e-shopu. Zjistí to až v okamžiku, kdy nastane nějaký problém, zpravidla když zboží není doručeno, nebo se ho nedaří reklamovat,“ uvedl ministr průmyslu Lukáš Vlček (STAN). Proto se sešel s ředitelem ČOI, se kterým jednal o posílení kontrol zaměřených na férovost slev a správné informování spotřebitelů, dodal.

Mezi největší marketplace v Česku patří Temu či Allegro.cz.

Slevová džungle: Nikdo už neví, co kolik stojí, stát to neřeší

Ekonomika

Výběr článků

Načítám