Hlavní obsah

Inspekce rozdala pokuty za falešné slevy. Největší hříšník je Penny

Slevy uváděné z rok starých cen nebo účtování o několik set vyšší částky za zboží u pokladny, než jaká byla na regále. I takové prohřešky řetězců odhalily kontroly České obchodní inspekce (ČOI). Nejvyšší pokuty dostaly tentokrát řetězce Penny a Kaufland.

Foto: Profimedia.cz

Penny Market na archivním snímku

Článek

ČOI uložila ve druhém letošním čtvrtletí řetězcům za porušení zákona o ochraně spotřebitele pravomocně 56 pokut v celkové výši 5,8 milionu korun. Na dotaz Novinek to uvedl ředitel ČOI Jan Štěpánek.

Penny Market dostal sedm pokut celkem za 2,03 milionu korun a Kaufland osm pokut za 1,3 milionu Kč. Přes milion zaplatí ještě Billa. Čtvrtý Lidl dostal pokuty za 600 tisíc. Naopak největší hříšník minulého čtvrtletí Albert, který se kvůli uloženým pokutám obrátil na soudy ohledně pravidel výpočtu slev, tentokrát dostal pokuty jen ve výši 195 tisíc korun.

Politici volají po zvýšení pokut řetězcům. Ministerstvo je proti

Ekonomika

Úplně s čistým štítem nevyšly ani řetězce Coop nebo Hruška, i když tam šlo o drobnější pochybení a pokuty v řádu pouhých desítek tisíc korun.

Pravomocně uložené pokuty vycházejí z výsledků inspekcí z minulého roku.

Například v Penny v Prostějově loni na jaře nabízeli ve slevě Lentilky Orion za 39,90 Kč, s deklarovanou slevou 27 procent z ceny 54,90 Kč doporučené výrobcem. Chyběl ale údaj o nejnižší ceně výrobku ve výši 39,90 Kč, za kterou jej supermarket prodával 30 dnů před poskytnutím slevy, jak ukládá zákon. Vlastně tedy o žádnou slevu nešlo.

Jedná se o jednotlivé případy individuálních pochybení
Tomáš Kubík, Penny Market

Když sleva znamená zdražení

Penny Market ve Frýdku-Místku nabízel půl litru olivového oleje My bio za cenu 99,90 Kč, se slevou 33 procent z původní „běžné“ ceny 149,90 Kč. Ovšem podle cenové evidence byl olej 30 dní předtím ještě levnější, a to za 79,90 Kč. Při správném výpočtu slevy z ceny nejnižší za 30 dní by tedy nešlo o slevu, ale naopak o zdražení 25 procent. Podobně o něco dražší byly i „zlevněné“ bramborové chipsy.

V Třeboni v Penny pro změnu inspektorům prodali stěrku do auta místo za deklarovaných 49,90 Kč za cenu 99,90 Kč.

„V případě zjištění ČOI se jedná o jednotlivé případy individuálních pochybení, ke kterým došlo při přeceňování stovek položek zboží na našich prodejnách. Jsme řetězec se zdaleka největším počtem více než 420 prodejen na českém trhu. Tyto jednotlivé chyby nás mrzí,“ řekl Novinkám mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík. Cenovky podle něj upravují i několikrát do týdne. V případě odhalené chyby na místě zákazníkovi vyrovnají rozdíl v ceně.

Penny se v čele žebříčku v posledních letech umísťovalo často. Z přiložených protokolů ČOI vyplývá, že inspektoři ve dvou případech zaznamenali i nesprávný výpočet slevy, kdy se naopak sám řetězec ošidil, protože cena před 30 dny byla ještě vyšší, než uváděl. Desítky pochybení byly ale v neprospěch zákazníka.

Řetězce nešetří falešnými slevami. Největší pokuty dostal Albert

Ekonomika

Penny mělo loni tržby přes 53 miliard korun a zisk 918,5 milionu korun. Dvoumilionová pokuta znamená pouhá dvě promile ze zisku řetězce. Některé z dalších velkých řetězců mají zisk i přes miliardu, pokutu ve výši pár milionů korun tedy prakticky necítí.

Sleva z ceny před rokem

Kaufland dostal pokuty za prohřešky, kdy například v prodejně v Karlových Varech nabízel utěrky s oranžovým poutačem „z naší akce“, i když výrobek ve slevové akci nebyl.

V březnu loňského roku nabízeli v plzeňském Kauflandu v akci sekáček na maso nebo porcovač zmrzliny, kdy ovšem původní přeškrtnuté ceny byly dokonce celý rok staré, z března 2022. V Plzni došlo i k situaci, kdy se při automatizovaném nákupu s chytrým telefonem nebo skenerem v aplikaci po načtení čárového kódu ukazovala jiná, nižší cena než pak u pokladny.

V Kauflandu v Havlíčkově Brodě došlo k jinému typickému pochybení, a to přímo k účtování vyšších cen u pokladny než na regále. Za některé uzeniny nebo drogerii, jako barvu na vlasy Palette de Luxe, účtovali v neprospěch zákazníka okolo 50 korun navíc.

To není nic proti Kauflandu v Karlových Varech, kde kapsle do myčky prodali místo za 549,90 Kč za částku 849,90 Kč, čímž došlo k rozdílu v účtování 300 Kč v neprospěch spotřebitele.

V Bille v Tachově prodávali oplatky Delissa nebo čokoládové tyčinky Milena s deklarovanou slevou 47, respektive 33 procent. Uvedená vyšší předchozí cena ale nebyla správná, ve skutečnosti byly ceny před 30 dny přesně stejné.

Od loňského roku zákon o ochraně spotřebitele uvádí, že obchodník musí u slev uvádět nejnižší poslední cenu za 30 dní. V zákoně ale není výslovně napsáno, že procentuální výpočet slevy musí být vypočten právě z této ceny. Tím například argumentoval řetězec Albert, který se obrátil na soud. Podobně se na Evropský soudní dvůr v otázce slev obrátil i německý řetězce Aldi. Soud probíhá, podle ministerstva průmyslu a obchodu by rozhodnutí mohlo padnout v červenci nebo pak v září.

Pravomocně uložené sankce ve 2. čtvrtletí 2024
ŘetězecPočet pokutCelková výše pokut
Penny Market72 027 000 Kč
Kaufland81 302 000 Kč
Billa101 168 000 Kč
Lidl6630 000 Kč
Tesco Stores3260 000 Kč
Albert2195 000 Kč
Globus275000 Kč
Coop654 000 Kč
Hruška1061 000 Kč
Tesco Franchise Stores214 000 Kč
Zdroj: ČOI

Řetězce vytáhly proti pravidlům u slev

Ekonomika

Výběr článků

Načítám