Článek
Investiční společnost Interups počítá s tím, že by sama držela 49 procent akcií a kontrolní balík 51 procent by měli sami zaměstnanci. „Nabízíme zaměstnancům Air India, aby z podstatné části vlastnili aerolinky,“ uvedl ředitel Interups Lakšmí Prašád pro stanici BBC.
„Naše skupina vloží veškeré finanční prostředky potřebné pro fungování aerolinek, od zaměstnanců nebudeme požadovat žádný příspěvek na akvizici,“ dodal. Prašád označil zaměstnance za „páteř pro fungování aerolinek“. Podle něj by 51 procent pro ně bylo výměnou za to, čím přispěli aerolinkám: „Nikdo nezná Air India lépe než její zaměstnanci a management.“
Air India však nevlastní jen více než sto letadel, ale také cenné sloty na londýnském letišti Heathrow a mnoho nemovitostí. Zaměstnává tisíce členů posádek včetně pilotů.
Aerolinky už většinou nejsou státní
Skupina Tata aerolinky založila v roce 1932, ale v padesátých letech je prodala státu. Patří k největším indickým firmám se širokým spektrem produktů od strojírenských přes chemické, ocelářské, ale také finanční. Vyrábí auta i autobusy a vlastní automobilku Jaguar Land Rover. Spadá pod ni i letecká společnost TajAir zaměřená na chartery.
Premiér Naredna Módí chce prodat celé aerolinky, které dostávaly státní pomoc a jsou zadlužené. Pokusil se o to už v roce 2018, ale nikdo neprojevil zájem.
Indie má velký potenciál
Bývalý ředitel aerolinek Džitendra Bhargava ale upozornil: „Jacíkoli noví vlastníci budou muset do Air India hodně investovat, modernizovat její techniku i poskytování služeb zákazníkům. Indie je však rostoucí trh a nabízí velký potenciál. Myslím si, že by Air India lépe řídila soukromá společnost než byrokraté.“
Interups, zaměřující se na restrukturalizace, uvedly, že by rády získaly ještě jednu indickou leteckou společnost a obě spojily, aby se staly hlavními aerolinkami poskytujícími lety do Indie. Souboj s Tatou označily za utkání Davida s Goliášem, zmínily však, že David nakonec vyhrál.