Článek
Při nákupu kuchyně typu Enhet a jejího základního vybavení, jako jsou trouba, indukční plotna, myčka, chladnička a digestoř, ušetří tuzemský zákazník oproti sousedovi v Německu zhruba 14 procent.
V Polsku je cena tohoto vybavení srovnatelná s českou. Při nákupu výbavy ložnice ale český zákazník ušetří téměř čtvrtinu.
Postel, matrace, komoda, noční stolek, šatní skříň a další vybavení ložnice vyjdou v tuzemsku bezmála o osm tisíc korun levněji.
V Německu je cenový rozdíl ještě výraznější. Zatímco na pražské pobočce IKEA Zličín zaplatí zákazník za tyto položky do 32 tisíc korun, v Saské Kamenici bude konečný účet o více než 13 tisíc korun vyšší.
Nebývalo to tak ale vždy. „Kvůli covidu, válce na Ukrajině a obecně kvůli rostoucím nákladům jsme i my museli jít v té době s cenami nahoru. Hned jak se ekonomická situace začala zlepšovat, jsme ale začali zase zlevňovat. Za poslední rok jsme zlevnili 70 procent našeho sortimentu,“ sdělil Novinkám mluvčí řetězce IKEA Petr Šašek.
Podle Šaška maloobchodní organizace v každé zemi, kde IKEA působí, stanovuje koncové ceny sama. Promítá do nich i množství výrobků, které se na daném trhu prodají.
Ikea spouští bazar svého použitého nábytku
Výrobci se svezli na vlně zdražování
Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Víta Hradila ale za vysoké ceny, které trvaly zhruba do září loňského roku, kdy začaly klesat, nemůže pouze válka na Ukrajině a covid.
„Inflační vlna v Česku neměla původ pouze v růstu nákladů. Byla poháněna i růstem marží v podnikatelském sektoru. Výrobci se tedy svezli na vlně zdražování. Využili toho, že lidé přestávají být k růstu cen ostražití, a zdražili více, než odpovídalo růstu jejich nákladů,“ sdělil Hradil.
Ceny se tedy v tuzemsku na nějaký čas skokově zvýšily.
„Bylo otázkou času, kdy dojde ke korekci. V mezičase se u nás dramaticky propadly reálné mzdy a s nimi i spotřebitelská nálada, došlo k výraznému ochlazení poptávky, což si vynutilo zlevňování. Naproti tomu v Polsku spotřebitelé utráceli jako diví. Spotřebitelská nálada se tam drží poblíž historického maxima, což se odráží i na tržbách tamních prodejců vybavení domácnosti,“ dodal Hradil.
Zatímco v Česku jsou tyto tržby aktuálně tři procenta pod úrovní z předpandemického ledna roku 2020, v Polsku tuto hodnotu překonávají o závratných 12 procent.
„Česko se potýká s extrémně utlumenou spotřebitelskou poptávkou, Polsko naopak s přehřátou. Osobně se domnívám, že se jedná o dočasný stav. Česko je stále bohatší zemí než Polsko, a ceny identického zboží by tak u nás měly být mírně vyšší,“ uzavřel Hradil.
Podle ekonoma a poradce premiéra Štěpána Křečka pomohl ke snížení cen i posilující kurz koruny. „Když korunové tržby zůstanou stejné, jsou v eurovém vyjádření vyšší. Mezinárodní společnosti hospodářské výsledky na centrální úrovni nehodnotí v lokálních měnách, ale zajímá je přepočet na eura,“ dodal.
Tlak na snížení cen ale vyvinuli Češi i svým spotřebitelským chováním. Během inflační krize se totiž ukázalo, že v ekonomicky nejistých časech nákupy zboží jako nábytek odkládají, zájem o něj se tedy snížil.
„Toto vedlo k přehodnocení cenových politik některých řetězců nábytku. Značky zároveň marketingově poškozovalo, když se veřejně začalo hovořit o tom, že se stejné produkty v tuzemsku prodávají dráž než v zahraničí, kde mají vyšší kupní sílu,“ dodal Křeček.
Některé řetězce pak tomuto tlaku očividně ustoupily a začaly ceny skutečně snižovat.
XXXLutz je v Německu levnější
Opačná je situace u provozovatele obchodů s nábytkem XXXLutz. Zatímco v domácím Rakousku jsou ceny tohoto řetězce zdaleka nejvyšší, Slovákům i Čechům se naopak vyplatí pro větší nákupy zajet do Německa.
Nákup totožného vybavení jídelny a obývacího pokoje vyjde Němce zhruba o sedm procent levněji.
Cenové rozdíly ale mohou kromě jiné cenové politiky tvořit u jakéhokoliv prodejce nábytku i aktuální akční nabídky v dané zemi.
Například rohovou sedačku z textilního materiálu, kterou lze na německé pobočce XXXLutz pořídit za tisíc eur, tedy v přepočtu asi za 25 tisíc korun, koupí tuzemský zákazník o více než šest tisíc korun dráž.
Při nákupu větších položek je tedy vhodné zkontrolovat e-shop a ujistit se, že o sto dvě stě kilometrů dál není výrobek právě v akci. I s navíc spotřebovaným benzínem se to může vyplatit.