Článek
Ve druhé polovině loňského března přitom došlo k uzavření velké části evropského automobilového průmyslu, včetně toho českého. Konkrétně 18. března zastavily výrobu závody Škoda Auto a kolínská TPCA (dnes Toyota). Nošovický Hyundai se přidal o pět dní později. Důvodem byl především nedostatek dílů z ochromené Číny, kde celá pandemie odstartovala.
Osobních vozů celkem automobilky v Česku za první tři měsíce letošního roku vyrobily 331 897. To je o 2,8 procenta více než v prvním čtvrtletí roku 2020.
Podle výrobců je však relevantnější srovnání s rokem 2019. „Tehdy bylo v prvním čtvrtletí vyrobeno více než 363 tisíc osobních vozidel, tedy jen o 8,6 procenta více než letos, v samotném březnu se produkce automobilů přiblížila roku 2019 dokonce na necelých pět procent rozdílu,“ uvedl výkonný ředitel TPCA Zdeněk Petzl.
Kolínská Toyota zastaví na dva týdny výrobu
„Tržní a ekonomické podmínky jsou však diametrálně odlišné. V autoprůmyslu je nadále patrná velká nejistota. Situace na trhu s polovodiči i ceny dalších vstupů nyní dusí automobilky na celém světě, Česko není výjimkou,“ dodal.
V samotném březnu se letos v tuzemsku vyrobilo celkem 125 202 osobních aut, což představuje nárůst o 22,6 procenta oproti únoru.
Nošovický Hyundai ve čtvrtletí navýšil výrobu meziročně o 17,1 procenta na 65 700 automobilů. Škoda Auto za první tři měsíce roku vyrobila o 5,4 procenta vozů více než před rokem, a sice 65 700.
Kolínská Toyota kvůli nedostatku komponent i letos musela na dva týdny zastavit výrobu. I proto zaznamenala v prvním čtvrtletí meziroční pokles produkce o 22,8 procenta na 41 082 aut.