Článek
Cena přepravy jednoho téměř 37metrového kontejneru z největšího světového přístavu Šanghaje do Los Angeles minulý týden činila 3779 dolarů (96 400 Kč).
To je poprvé od září 2020, kdy se spotová cena dostala pod hranici čtyř tisíc dolarů, uvedla poradenská společnost Drewry.
Podle jejích dat se cena kontejneru jen za poslední tři měsíce snížila o polovinu. Podobnou sestupnou trajektorii ceny pak vykazují i trasy z Šanghaje do dalších přístavů světového významu, konkrétně do New Yorku a Rotterdamu.
Drewry navíc očekává, že pokles bude pokračovat i v nadcházejících týdnech. Důvodů je hned několik: prudce rostoucí inflace, zvyšování úrokových sazeb ze strany centrálních bank, extrémně silný dolar nebo narušení obchodu v důsledku ruské války na Ukrajině.
„Je namístě říci, že výhled poptávky v kontejnerové dopravě obecně rychle ustupuje,“ konstatoval Simon Heaney, manažer kontejnerového výzkumu v Drewry.
Tohle období přitom obvykle bývá vrcholnou sezonou pro námořní obchod, podotkla agentura Bloomberg. Místo toho ale globální poptávka po čínském zboží klesá, protože spotřebitelé omezují kvůli vysoké inflaci své výdaje.
Kontejnery z uvízlých nákladních lodí v Kalifornii by vytvořily kolonu přes 3000 kilometrů
Kromě toho továrny v Evropě a zbytku Asie omezují výrobu, neboť čínská ekonomika zpomaluje, což se promítá do nižšího počtu objednávek pro evropské a asijské firmy od čínských odběratelů.
Konec dobrých časů se blíží
Lodním dopravcům to sice přináší úlevu pro jejich nabité plavební řády, jejich enormním ziskům z období covidových lockdownů, kdy domácnosti mohutně utrácely, už ale pravděpodobně odzvonilo.
Přesto podle logistického analytika Bloombergu Leea Klaskowa by mohl být příští rok z pohledu výdělků pro lodní průmysl historicky třetím nejlepším rokem (po covidových letech 2020 a 2021).
Námořní přeprava zboží kolabuje. Přístavy jsou zahlcené, lodě trčí v obřích zácpách
Zároveň však předpovídá, že dobré časy už dlouho trvat nebudou. V příštím roce se totiž začne rozšiřovat flotila přepravních lodí, jelikož společnosti těžící z vysokých zisků během pandemie objednávaly nové lodě.
„V roce 2023 se na moři objeví spousta nových kapacit, což utlumí spotové a smluvní sazby. A jakmile se dostaneme do roku 2024, může se situace pro lodě zhoršit, protože dodavatelské řetězce se budou normalizovat,“ uvedl Klaskow.