Článek
"Právě jsme se spojili s viceprezidentem Hyundai Kim Dong-Jinem, který nám potvrdil, že Hyundai ještě není rozhodnuta vybudovat svůj nový závod v ČR, ale že ČR je hlavním kandidátem pro umístění tohoto projektu," řekla mluvčí CzechInvestu Jana Víšková.
Podle vicepremiéra Martina Jahna, by se Hyundai měla rozhodnout v nejbližších dnech. "Vážný zájem, který dnes dala Hyundai oficiálně najevo, dokazuje, že ČR se vyplácí její strategie investičních pobídek a transparentního jednání na bázi dlouhodobého partnerství. Velká šance, že investici Hyundai nakonec získáme, je mimo jiné výsledkem jednání z let 2001 až 2003, na která jsme nyní navázali.
Firma chtěla v ČR investovat už v roce 2003 v průmyslové zóně Nošovice, nakonec ale od záměru odstoupila, protože zóna nebyla připravená. Automobilka Kia, která do skupiny Hyundai patří, nyní staví závod na Slovensku u Žiliny.
Zóna v Nošovicích na Frýdecko-Místecku, která i nyní připadá v úvahu, má stále problém s majetkovými vztahy k jednomu pozemku. Premiér Jiří Paroubek v pátek řekl, že právě kvůli těmto situacím je nutné přijmou zákon o vyvlastnění, který nyní leží ve Sněmovně.
Investice miliardy eur
Hyundai by podle tiskové zprávy měla v ČR investovat 30 miliard korun.
"Rozhodnutí firmy Hyundai postavit u nás velkou automobilku je vynikající zprávou pro českou ekonomiku a pro rozvoj a zaměstnanost Moravskoslezského kraje. ČR se stává automobilovou velmocí," řekl ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.
"Česká republika se stává hospodářským centrem střední Evropy a my ji považujeme za ideálního kandidáta na výstavbu továrny," řekl podle agentury Reuters šéf automobilky Čong Mong-ku.
Výroba začne v roce 2008
Přesné místo pro stavbu si ještě zástupci automobilky nevybrali, potvrdil Novinkách mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Ivo Mravinac. "Doufáme, že nám česká vláda vyjde vstříc, až budeme vybírat lokalitu," řekl Čong. Hyundai ale podle něj stojí také o investiční pobídky.
Nová továrna bude mít roční kapacitu asi 300 000 vozů a firma předpokládá, že v ní zahájí výrobu ve druhé polovině roku 2008. S výstavbou továrny chce Hyundai podle agentury AP začít již příští rok.
Práce pro tisíce lidí
Automobilka by mohla zaměstnat tisíce lidí. Pro srovnání investice TPCA u Kolína, kde vyrostla automobilka, která produkuje vozy značek Peugeot, Citroën a Toyota, činila 23,5 miliardy korun a práci zde našlo 3000 lidí.
Šéf Hyundai Čong Mong-ku si ve čtvrtek obhlédl pozemky u Ostravy [celá zpráva] a jednal s premiérem Jiřím Paroubkem. Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban včera po zasedání vlády řekl, že ČR je pro korejskou automobilku horkým kandidátem.
Hyundai Motor Company
- Automobilka Hyundai Motor Group je součástí největšího jihokorejského konglomerátu Hyundai Group.
- Vznikla v roce 1967 a nejprve vyráběla pod americkým Fordem, první model Pony se veřejnosti představil v roce 1974.
- Sídlí v Soulu (Jižní Korea), má pobočky ve třiceti zemí, distributory má asi ve stovce států.
- V roce 2004 měla firma tržby 26,1 miliardy dolarů.
- Aktiva firmy jsou 23,64 miliardy dolarů (asi 591 miliard korun).
- Prodej osobních vozů v roce 2004 byl 2,28 miliónu.
- Exportuje do 193 zemí.
- Počet zaměstnanců je asi 52 000.
- Výrobní závody má kromě Jižní Koreje i v Číně, Indii a Turecku, loni otevřel první továrnu v USA. Kromě výstavby závodu v ČR jedná i o vytvoření podniku v Číně. Kia má továrnu v Číně a staví závody v Číně a na Slovensku. Podnik uvažuje také o výstavbě továrny v Severní Americe.
Mluvčí vlády Lucie Orgoníková uvedla, že Hyundai má zájem o Moravskoslezský kraj a s jeho představiteli se také Čong Mong-ku včera setkal. "O podrobnostech nemohu příliš mluvit. Nechci možnou investici jakkoliv ohrozit. Nabídli jsme několik míst, která jsou v kraji známá. Jde o Mošnov, Nošovice u Frýdku-Místku a Dolní Lutyni na Karvinsku," řekl hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský.