Článek
Uvádí to studie společností Incoma Research a Incoma Consult. Podle ní tržní podíl hypermarketů do roku 2006 vzroste o šest procent na 31 procent, diskontních na 18 procent.
Podíl supermarketů by měl zůstat na 20 procentech, zatímco podíl nezávislých prodejců zřejmě klesne o 13 procent na 22 procent.
Mezi pětici nejvýznamnějších řetězců budou podle expertů za dva roky zřejmě patřit skupiny Metro (obchody Makro, s pravděpodobností 100 procent), Tesco (94 procent), Schwarz (Kaufland/Lidl, 90 procent), REWE (Billa/Penny, 81 procent) a Ahold (Albert/Hypernova, 77 procent).
Porostou nároky na služby v obchodech
Hnacím motorem růstu cen by měla být zejména kategorie čerstvých potravin. Naopak u nepotravinářských kategorií se očekává jen mírný nárůst cen, u elektroniky či elektrospotřebičů dokonce jejich pokles.
Odborníci ovšem předpokládají, že vyvíjet se budou také zákazníci. K jejich stěžejním prioritám budou i do budoucna patřit cenová úroveň zboží a nabízený sortiment, nicméně význam těchto faktorů bude postupně klesat.
Vize expertů naopak očekává dramatický nárůst požadavku "nákupního komfortu", důraz budou kupující klást zejména na úsporu času a na služby prodejen.
Ceny výrobků se ani tři týdny po vstupu do EU výrazně nemění
I když se po prvním květnu očekávalo, že ceny některých potravin rychle vzrostou a naopak jiných klesnou, zatím se tak neděje. Podle šetření Českého statistického úřadu jen mírně vzrostly ceny banánů, rýže a ovoce. Klesly ceny zeleniny a brambor.
Na snížení cen vína si spotřebitelé zřejmě ještě budou muset počkat, jeho cena i proti očekávání mírně vzrostla.