Článek
"Je pro mě velkým potěšením, že jsem se dožil tohoto dne, kdy můžeme začít největší slovenskou investici od roku 1990," řekl starosta Žiliny Ján Slota.
Na slavnostním zahájení výstavby byli přítomni zástupci automobilky a japonského investora stavby firmy Takenaka, kterou si korejská automobilka vybrala jako generálního dodavatele stavby. Subdodavaetlem by měly být slovenské firmy.
Majitelé pozemků se odvolají
Do poslední chvíle nebylo jasné, zda bude výstavba zahájena v plánovaném termínu, protože několik desítek majitelů půdy odmítlo prodat své pozemky za státem nabízenou cenu 140 korun za metr čtvereční.
Vlastníci pozemků, kteří své parcely dosud neprodali podle předsedy petičního výboru Dušana Mikulíka podají proti územnímu rozhodnutí o výstavbě automobilky odvolání. Podle petičního výboru není ještě odkoupeno 50 hektarů půdy z celkové rozlohy 220 hektarů.
Podle slovenského tisku o státem nevykoupené pozemky projevila zájem také nejmenovaná české společnost zabývající se obchody s nemovitosti. Mikulík tvrdí, že česká společnost nabízí 350 korun za metr čtvereční, místo státem nabízených 140 korun. Společnost má údajně zájem o koupi pozemků pouze jako celku.
Výstavbu závodu u Žiliny oznámilo vedení korejské společnosti letos v únoru. Ve hře byly i lokality v Maďarsku, České republice a Polsku. V žilinském závodu by se v roce 2006 mělo vyrábět až 300 tisíc automobilů ročně. Celková investice by měla činit 1,1 miliardy dolarů, subdodavatelé by měli investovat dalších 300 miliónů dolarů. KIA je druhým největším výrobcem automobilů v Koreji, je součástí skupiny Hyundai.