Článek
Celnice stojí třicet let, poslední léta už jen pozvolna chátrá. Vstupem do Schengenu pominula potřeba mít na hranici tak velkou stavbu.
Několik let se tam příležitostně objevovali celníci, kteří dělali namátkové kontroly. Až migrační krize a následně opatření proti šíření covidu na delší čas vrátily na hranice policisty, kteří podle potřeby využívají malou část komplexu. Rozhodnutí o stavbě ale už padlo - půjde k zemi. Ředitelství silnic a dálnic jako současný vlastník areálu s jeho zachováním nepočítá.
„Přestavba areálu je v plánu v souvislosti s výstavbou chybějícího úseku dálnice D52,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.
Roky očekávaná dálnice přes Mikulov do Rakouska má novou šanci
Za označením přestavba se ale v tomto případě neukrývá rekonstrukce rozsáhlé budovy, jež obsahuje i suterén se sklady a zázemím. „Po demolici původní budovy hraničního přechodu na místě následně vybudujeme nové zázemí pro Policii ČR,“ uvedla mluvčí.
Dálnice, která současně vytvoří obchvat Mikulova, zamíří kolem města v nové poloze. Stávající trasa silnice I/52 poslouží k příjezdu do Mikulova a putování po silnici I/40 do Břeclavi. Na dálnici bude napojena pomocí nadjezdu a vznikne i trojice kruhových objezdů. Ty poslouží i pro přístup na parkoviště a do míst, která budou využívat policisté. Budou dvě, pro každý směr jízdy na dálnici jedno.
„Jako reakce na požadavek Policie ČR budou součástí stavby i dvě policejní kontrolní stanoviště u hranic na místě demolované stavby,“ řekla mluvčí. Plán pamatuje i na dostatečně dimenzované odstavné plochy.
Demolice bude součástí stavby 5206, zahrnující úsek dálnice od novomlýnských nádrží po státní hranici v délce 10,7 kilometru. Mikulov bude na komunikaci napojený dvěma nájezdy. Mezi nimi dálnice estakádou překoná slanisko a železniční trať z Břeclavi do Znojma.
Kdy se do budovy zakousnou stroje, zatím mluvčí nedovede upřesnit. Stavba dálnice nabrala značné zpoždění, zatímco Rakušané mají potřebné dostavěno a s posledními kousky vyčkávají na českou stavbu, v Česku se příprava stavby na léta zadrhla. Pokud se podaří naplnit aktuální plány správce komunikace, měla by stavba úseku od jezer k hranici začít v roce 2026 s termínem dokončení v roce 2029.