Článek
„Růst výkonnosti podpořilo oživení turistického ruchu a pozitivně se na ní odráží také zvýšení počtu cestujících, využívajících pražské letiště,“ říká Zdeňka Klapalová, partnerka poradenské společnosti Knight Frank. Podle Klapalové pomohl i návrat kongresové turistiky.
Analytici sledují nejvíce právě výkonnost hotelů v metropoli. Obsazenost zde loni v průměru překročila 70 procent, zatímco o rok dříve nebyla ani 60 procent. Závěr roku měly pražské hotely ještě lepší, když byly plné ze čtyř pětin. A letos samotní hoteliéři hlásí ještě lepší čísla. I díky teplé zimě. Ta do města přitáhla návštěvníky, kteří by jinak dovolenou trávili spíše na horách.
Loni se do Prahy vrátili turisté z Asie a ze Spojených států
„První čtvrtletí bylo nebývale úspěšné. Dá se říci, že skončila sezónnost, tak jak jsme jí znali dlouhá léta. Částečně díky počasí. Dříve se hotely probouzely o Velikonocích, teď byly únor i březen skvěle obsazené měsíce,“ uvádí Petr Chábera, ředitel prodeje a marketingu v hotelové sítí Czech Inn Hotels. Ta hlásí o víkendech plně obsazené pokoje, ve slabší dny to je 80 až 90 procent.
Devět z deseti pokojů v Praze zaplní také další síť Pytloun Hotels. „V Praze je trh ve velmi dobré kondici a očekáváme i pozitivní růst do budoucna,“ konstatuje její majitel Lukáš Pytloun.
Spolu s obsazeností rostou i tržby přepočtené na jeden dostupný pokoj. Podle dat analytické firmy HotStats loni vzrostla v Praze na 78 eur za pokoj, tedy necelé dva tisíce korun. V roce 2019 to bylo 71 eur.
Ikony na prodej
Zlepšující se výkonnost hotelů láká také investory, kteří by v nich rádi zhodnocovali své peníze. „Naše nejnovější studie mezi hotelovými investory ukázala, že 78 procent z nich do sektoru plánuje umístit stejně nebo více kapitálu než v roce 2019, kdy zaznamenal rekordní objem investic v regionu střední a východní Evropy,“ říká David Nath, partner a vedoucí hotelového týmu v Cushman & Wakefield, který má na starosti mimo jiné středoevropský trh. Tehdy investoři do českých hotelů uložili přes 500 milionů eur.
Klapalová předpokládá, že ještě v tomto roce zažije Česko několik zajímavých obchodů. „A to nejen v centru Prahy, ale také v regionech, kde očekáváme dokončení významné transakce,“ prohlašuje Klapalová.
Jejím slovům nahrává i chuť stávajících majitelů budovy prodávat. Na trh se dostal například pražský Imperial, kde má restauraci známý kuchař Zdeněk Pohlreich. Ten prodávají odborové svazy a představují si za něj více než dvě miliardy korun. Na prodej jsou také dva velké hotely v Karlových Varech.
Zřejmě nejlákavější zboží pak představuje pražský Four Seasons stojící poblíž Karlova mostu označovaný jako nejluxusnější hotel v Česku. Jeho cena by mohla podle odhadů vystoupat až na čtyři miliardy korun.