Článek
„Růst výkonnosti podpořilo oživení turistického ruchu a pozitivně se na ní odráží také zvýšení počtu cestujících, využívajících pražské letiště,“ říká Zdeňka Klapalová, partnerka poradenské společnosti Knight Frank. Podle Klapalové pomohl i návrat kongresové turistiky.
Analytici sledují nejvíce právě výkonnost hotelů v metropoli. Obsazenost zde loni v průměru překročila 70 procent, zatímco o rok dříve nebyla ani 60 procent. Závěr roku měly pražské hotely ještě lepší, když byly plné ze čtyř pětin. A letos samotní hoteliéři hlásí ještě lepší čísla. I díky teplé zimě. Ta do města přitáhla návštěvníky, kteří by jinak dovolenou trávili spíše na horách.
„První čtvrtletí bylo nebývale úspěšné. Dá se říci, že skončila sezónnost, tak jak jsme jí znali dlouhá léta. Částečně díky počasí. Dříve se hotely probouzely o Velikonocích, teď byly únor i březen skvěle obsazené měsíce,“ uvádí Petr Chábera, ředitel prodeje a marketingu v hotelové sítí Czech Inn Hotels. Ta hlásí o víkendech plně obsazené pokoje, ve slabší dny to je 80 až 90 procent.
Devět z deseti pokojů v Praze zaplní také další síť Pytloun Hotels. „V Praze je trh ve velmi dobré kondici a očekáváme i pozitivní růst do budoucna,“ konstatuje její majitel Lukáš Pytloun.
Spolu s obsazeností rostou i tržby přepočtené na jeden dostupný pokoj. Podle dat analytické firmy HotStats loni vzrostla v Praze na 78 eur za pokoj, tedy necelé dva tisíce korun. V roce 2019 to bylo 71 eur.
Ikony na prodej
Zlepšující se výkonnost hotelů láká také investory, kteří by v nich rádi zhodnocovali své peníze. „Naše nejnovější studie mezi hotelovými investory ukázala, že 78 procent z nich do sektoru plánuje umístit stejně nebo více kapitálu než v roce 2019, kdy zaznamenal rekordní objem investic v regionu střední a východní Evropy,“ říká David Nath, partner a vedoucí hotelového týmu v Cushman & Wakefield, který má na starosti mimo jiné středoevropský trh. Tehdy investoři do českých hotelů uložili přes 500 milionů eur.
Klapalová předpokládá, že ještě v tomto roce zažije Česko několik zajímavých obchodů. „A to nejen v centru Prahy, ale také v regionech, kde očekáváme dokončení významné transakce,“ prohlašuje Klapalová.
Jejím slovům nahrává i chuť stávajících majitelů budovy prodávat. Na trh se dostal například pražský Imperial, kde má restauraci známý kuchař Zdeněk Pohlreich. Ten prodávají odborové svazy a představují si za něj více než dvě miliardy korun. Na prodej jsou také dva velké hotely v Karlových Varech.
Zřejmě nejlákavější zboží pak představuje pražský Four Seasons stojící poblíž Karlova mostu označovaný jako nejluxusnější hotel v Česku. Jeho cena by mohla podle odhadů vystoupat až na čtyři miliardy korun.