Článek
Zatímco kavárnám loni proti roku 2022 v průměru narostly tržby o osm procent, v případě restaurací to bylo pět procent, u fastfoodů, bister a kiosků tři procenta a v kategorii hospod tržby nerostly vůbec, změna byla rovná nula. Zjistila to analýza provozovatele pokladních systémů Dotykačka, který provozuje pokladní systémy.
Podle analýzy činila loni průměrná inflace v gastronomii šest procent. Při odečtení nárůstu cen si tak podniky s výjimkou kaváren reálně pohoršily. V případě hospod to znamenalo reálný propad prodejů o šest procent, u restaurací o procento, jen u kaváren nárůst o dvě procenta.
Zavírání hospod je už za námi, věří hospodští
Podle ředitele Dotykačky Petra Menclíka se kavárnám začalo lépe dařit už za pandemie covidu-19, protože se potýkaly s menšími restrikcemi, což platilo i pro rychlá občerstvení.
Zároveň se u nás v posledních letech rozvíjí kavárenská kultura, což souvisí zejména s generační obměnou.
„Předchozí generace chodily vysedávat do hospody, současná mládež, asi v důsledku hipsterské vlny, směřuje spíš do kaváren,“ řekl Novinkám Menclík.
Zároveň zákazníci v kavárnách jsou mnohem méně citliví na cenu a zdražování. „Zatímco u piva spotřebitelé řeší doslova každý padesátník za čepovaný půllitr, v kavárně fungují mnohem vyšší marže a zákazníci tam nemají problém zaplatit přes sto korun za croissant a kafe,“ upozornil Menclík.
Hospody s kavárnami prohrávají na plné čáře
Nabídnou i víno a škálu jídel
Kavárnám pomáhá i trend konzumace alkoholu, například koktejlů v odpoledních hodinách na zahrádkách. V tomto ohledu se liší od fastfoodů, kde se alkohol téměř nekonzumuje.
„Kavárny, to už dávno není jen nabídka kávy, ale vzaly si z každého formátu trochu: mají dobré pivo i ve více druzích, výběr dobrého vína, kreativní sladká i slaná jídla. I hospody musí mít fantastické pivo, útulné prostředí a celkově skvělý zákaznický zážitek. Zatím v průměru s kavárnami na plné čáře prohrávají,“ potvrdil Novinkám restauratér Luboš Kastner.
Pokud jde o tržby fastfoodů, podle Dotykačky se v uplynulém roce dříve pozorovaný růst spíše zastavil a v posledních měsících roku byl naopak znát příklon směrem k lepším restauracím.
Velkým řetězcům se ale dál daří mimořádně dobře, což ukazují tržby společnosti McDonald's, které loni v Česku meziročně vzrostly o 16 procent.
Velký úspěch zaznamenal i americký podnik s kuřecím masem Popeys. Před pražskou prodejnou lidé tvořili fronty ještě několik měsíců od loňského vstupu na zdejší trh. Firma potvrdila, že k dosavadním dvěma restauracím na Václavském náměstí a na Kladensku by chtěla v létě přidat další v Brně. V hlavním městě pak plánuje otevřít další provozovnu v rekonstruovaném obchodním domě Máj.