Článek
Největší škody jdou na vrub zavřených gastronomických zařízení. Prodej piva v hospodách, barech a restauracích klesl za březen až květen o 55 procent, fyzicky o 728 tisíc hektolitrů. Při průměrné ceně půllitru 30 korun to v nerealizovaných tržbách činí okolo 4,2 miliardy korun.
Naopak víc se prodávalo balené pivo v obchodech. Tržby obchodníků za ně se ve stejném období zvedly o 14 procent, v korunách o 800 milionů (kalkulováno s průměrnou cenou 12 Kč za půllitr). Ti jediní tak z jarní krize okolo piva „profitovali“.
Tržby velkých tuzemských pivovarů sdružených v Českém svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) podle jeho výkonné ředitelky Martiny Ferencové klesly v důsledku pandemie o 1,1 miliardy korun. Dodavatelé pivovarů vyčíslili své ztráty na 165 milionů korun. Předpokládají se i velké ztráty v distribučním řetězci, kde náklady činí kolem 3,5 miliardy ročně.
Horší, než když nám vyhořela kuchyně. Restaurace a hospody bojují o přežití

Výpadek tržeb za období, kdy gastronomické provozy musely být zavřené, bude mít podle Ferencové vliv i na příjmy státního rozpočtu. Studie CETA je vyčíslila na téměř 1,3 miliardy korun.
Největší část z toho (950 milionů) činí očekávaný pokles výběru DPH z piva. Inkaso spotřební daně kleslo proti loňsku o 262 milionů. O desítky milionů se sníží i výběr daně z příjmu právnických osob a daně z příjmu fyzických osob včetně odvodů na sociální a zdravotní pojištění.
Restaurace a hospody v červnu sice znovu otevřely, ale zda vůbec a jak přežijí, ukážou podle Ferencové až následující týdny a měsíce. „Ztráty budeme moci lépe spočítat teprve v říjnu či listopadu. Červen sice přinesl zlepšení, ale na loňských číslech zdaleka nejsme,“ uvedla.
Nejhorší situace je podle ní v Praze, Karlových Varech a v dalších lokalitách, kde chybějí zahraniční turisté.
Na prodeji přes okénko nejde vydělat, říká ředitel Lokálu

Ale i Češi si nyní raději kupují balené pivo. „Způsob trávení volného času se změnil, lidé zpohodlněli a méně utrácejí. Našemu snažení o kultivaci české pivní kultury zasadil covid těžkou ránu,“ dodala Ferencová. Gastronomie popelkou?
Podle jednatele restaurační skupiny Hospodska Luboše Kastnera pivo v gastronomických provozech tvoří jen 20 až 30 procent tržeb, zbytek je ze stravování. Struktura tržeb v gastronomii se podle něj po covidu značně změnila. Mnoho zaměstnanců stále pracuje z domova, až na výjimky vypadly firemní akce. „Bojíme se nejistoty, co vlastně bude po covidu,“ uvedl Kastner.
Se zástupci odvětví gastronomie, která zaměstnává okolo 150 tisíc lidí a je vizitkou úrovně naší země i pro návštěvníky z ciziny, vláda podle něj téměř nekomunikuje. Kromě podpor zaměstnanosti a úlev z nájmů tento obor nezískal na rozdíl od hotelů či lázní žádnou další přímou podporu.
Menší pivovary řeší krizi. Primátor omezil výrobu, Zichovec rozváží pivo lidem

Podle restauratéra by měl vzniknout, obdobně jako je tomu v oblasti cestovního ruchu, národní program podpory gastronomie. Už proto, že nákazová situace se může dříve či později znovu vyhrotit, což by přineslo další prohloubení ztrát a uzavírání restauračních provozů.