Článek
Vyplývá to z dlouhodobého sledování postoje k pivu, tradic hospod a postoje občanů k pivu, Centrem pro výzkum veřejného mínění (CVVM) Sociologického ústavu AV ČR.
Na 40 procent mužů míří nejčastěji do pivnic, hospod či hostinců, které pro ně představují nejoblíbenější druh pohostinského zařízení. Restaurace pak navštěvuje dalších 27 procent mužů. „Naopak do cukrárny zamíří pouze jedno procento českých mužů,“ tvrdí výzkumníci.
Centra komunikace
Hospoda tak zůstává nejpočetnějším masovým shromaždištěm mužů. „Hlavním důvodem návštěvy hospod je možnost popovídat si s kamarády (97 %), pobavit se a zlepšit si náladu (90 %),“ uvádějí autoři výzkumu.
V hospodě se stále probírají a komentují politická, sportovní, ale i kulturní témata, řeší partnerské či výchovné problémy.
V hospodě lze sehnat jakákoli řemesla, opraváře, zajistit dopravu odkudkoli a kamkoli. Jiné druhy pohostinství, jako jsou bistra, pizzerie atd., vyhledávají podle průzkumu občané především proto, aby se najedli.
Pivo pije s různou frekvencí 90 procent mužů a polovina českých žen. Alespoň jednou v hospodě bylo 77 procent mužů a žen, tedy tři čtvrtiny občanů. Na 90 procent občanů se domnívá, že pivo je národním nápojem a představuje jednu z nemnoha věcí, kterou se můžeme chlubit v zahraničí.
320 piv na osobu ročně
Průměrná spotřeba piva na osobu se v Česku dlouhodobě pohybuje kolem 160 litrů (320 půllitrů) na osobu, což nám trvale zajišťuje přední místa v celosvětových žebříčcích spotřeby.
V průměru podle dlouhodobých trendů vypije každý muž devět půllitrů týdně, ženy se svými dvěma půllitry za nimi výrazně zaostávají. Pivo si dávají muži nejčastěji 4x týdně, ženy2x týdně, což jsou ovšem průměry, a ty jsou poněkud matoucí. Denně si totiž dá pivo 23 procent mužů, minimálně 4x týdně 45 procent mužů.
Hospody se zlepšují
Kvalita hospod se podle výzkumů CVVM zlepšuje, stejně tak jako péče o pivo a nabídka jeho sortimentu.
Když bychom oblibu pohostinských zařízení počítali nejen podle mužů, ale podle obou pohlaví, udrží si hospoda svoje první místo. Čtvrtina občanů sice nenavštěvuje žádná pohostinská zařízení, přibližně stejný podíl ale uvedl, že nejčastěji chodí právě do hospod, hostinců či pivnic.
S velkým odstupem následuje obliba posezení v pizzeriích (10 %), do cukráren míří pět procent občanů, do kaváren sedm procent dotázaných.
Pivo vítězí (zatím)
Postavení piva je v Čechách, ale i na Moravě z dlouhodobého pohledu výzkumníků stále neotřesitelné. I když podle výzkumů jeho obliba a četnost konzumace klesá u mužů ve věku 18 až 29 let.
Jejich „picí výpadek“ však zatím stále dorovnává generace 45 až 59letých. Podle CVVM je přes všechno zbožnění piva 67 procent respondentů přesvědčeno, že pití velkého množství piva je špatnou vlastností obyvatel republiky, a 63 procent dotázaných si myslí, že pivu je přikládán až příliš velký význam. Do žádných pohostinských zařízení nechodí 16 procent mužů.