Článek
„Letos zapůsobí zdvojený faktor. Jednak je tu efekt toho, že jsme mistrovství pořádali, a také toho, že jsme je vyhráli,“ řekl Novinkám hlavní ekonom Natlandu Petr Bartoň. Efekt pořádání bude podle něj „jednoznačně silně pozitivní“.
„V tom se mistrovství světa v hokeji liší třeba od olympiád nebo od fotbalových mistrovství světa. Na rozdíl od nich totiž nebývají doprovázeny významnými náklady do budování sportovišť a infrastruktury, takže příliv zahraničních hostů do Prahy a Ostravy je čistým příjmem pro ekonomiku,“ dodal Bartoň.
Hospody v Praze i Ostravě měly žně
Češi v době šampionátu častěji navštěvovali hospody či restaurace, aby mohli společně fandit a sdílet radost. „Více přitom utráceli nejen za pivo. Navzdory tomu, že od posledního šampionátu roku 2015 se průměrná celorepubliková cena půllitru zvýšila o nějakých 130 procent, ze zhruba 26 na 60 korun. Spotřebu letos také povzbudilo, že fanoušci za zápasy cestovali, ať už do Prahy, či Ostravy,“ konstatoval analytik Trinity Bank Lukáš Kovanda. „Navíc, dostavil se příliv poptávky fanoušků ze zahraničí,“ doplnil.
Plyšoví maskoti šampionátu Bob a Bobek byli v Ostravě zcela vyprodáni
Hotely praskaly ve švech
Z mistrovství finančně profitovaly hlavně prodejci a poskytovatelé služeb v pořadatelských městech. Pražské a ostravské hotely praskaly ve švech, restaurace v obou metropolích zdražovaly o desítky procent a hlásily i o třetinu vyšší obraty než v běžných dnech.
Plzeňské pivo se v nich běžně prodávalo i za více než 100 korun. Více hostů díky společnému sledování hokeje ale zaznamenaly restaurace, hospody a bary po celé republice. A do hokejových arén v Praze a Ostravě zavítalo během šampionátu rekordních 797 727 diváků.
Analytik Cyrrusu Vít Hradil ekonomický dopad samotného pořadatelství turnaje nepřeceňuje. „Pochopitelně přinese lokální růst tržeb obchodníků v pořadatelských městech, ovšem z pohledu celé ekonomiky se bude jednat o prakticky zanedbatelné objemy, maximálně v řádu jednotek miliard korun,“ řekl.
Mistrovství světa v hokeji se už čtvrt století hraje s českými puky
Vítězství impulzem k růstu spotřeby
Vítězství hokejistů však podle něj může dodat impulz k růstu spotřeby domácností. „Tento efekt by mohl potenciálně dosáhnout i desítek miliard korun, a tedy desetin procentního bodu růstu hrubého domácího produktu navíc,“ odhadl Hradil.
Hokejový triumf by pro spotřebu domácností mohl představovat vítanou vzpruhu
Připomněl, že česká společnost je na úspěchy hokejové reprezentace citlivá – což dokládá mimo jiné stále živý odkaz čtvrt století starého vítězství na olympijských hrách v Naganu.
„Mají potenciál Čechům zvedat sebevědomí i náladu. Tyto psychologické faktory pak mají dopad i na chování lidí jakožto ekonomických spotřebitelů. Právě spotřeba domácností má přitom po nešťastném krizovém období v Česku stále co dohánět a hokejový triumf by pro ni mohl představovat vítanou vzpruhu,“ dodal Hradil.
I další ekonomové věří, že vítězství českého mužstva by mohlo zlepšit spotřebitelskou náladu, a tím i přispět k rychlejšímu růstu hrubého domácího produktu o několik desetin procenta.
Díky většímu výběru daně z přidané hodnoty a spotřebních daní přináší mistrovství světa i více peněz do veřejných rozpočtů.
„V roce 2015 jsme po šampionátu požádali společnost KPMG o vypracování studie ekonomických dopadů mistrovství. Tenkrát přímé dopady byly 1,3 miliardy korun do státního rozpočtu,“ uvedl prezident pražského organizačního výboru Petr Bříza s tím, že i vzhledem k inflaci očekává číslo za letošek určitě vyšší.
Produktivita „šťastnějších pracujících“
Podle Bartoně se v následujících dnech či maximálně týdnech sice může zvýšit produktivita „šťastnějších pracujících“, ta však může být jen kompenzací toho, jak se snížila během šampionátu.
„Jednak někteří lidé v práci místo práce řešili hokej. Tím se mohlo zvýšit utužení pracovního kolektivu a zvýšit dlouhodobá produktivita, avšak okamžitý efekt nyní mohl být opačný. Někteří pracující mohli trpět spánkovým deficitem. Letos více i proto, že z komerčních důvodů byla utkání českého týmu spíše v atraktivnějších pozdních večerních hodinách,“ poznamenal Bartoň.
Pivo za 110 korun? Jednou za rok to zvládneme, říkají čeští hokejoví fanoušci
Podle Kovandy triumf hokejistů pomůže jak ekonomice, tak vládě Petra Fialy (ODS). „Již tak vzmáhající se spotřebě domácností poskytne další impulz – otázkou je jen to, jak silný a trvalý bude,“ podotkl.
Připomněl také, že když se v Česku konalo mistrovství světa v hokeji naposledy, v roce 2015, Český svaz ledního hokeje předpokládal, že mu vydělá desítky milionů korun. „Nakonec to bylo o řád více. Stovky milionů. Přesněji bezmála půlmiliardy korun. Podobné pozitivní překvapení se může konat i letos,“ míní Kovanda.
Z dlouhodobého hlediska se podle Jana Bureše z Patria Finance může pozitivně projevit na ekonomických číslech i vyšší návštěvnost Česka, protože zahraniční fanoušci si odnesou z mistrovství dobrou zkušenost se zemí. Letošní statistiky HDP ale tento efekt zatím nezachytí, doplnil.
Také hotely zdražily výrazně
Na první víkend šampionátu lidé zamluvili v Praze 84 procent a v Ostravě bezmála 73 procent tamních ubytovacích kapacit.
Podle dat Institutu turismu vycházejících z obsazenosti hromadných ubytovacích zařízení činily průměrné ceny za pokoj během prvního víkendu šampionátu v Ostravě 8702 Kč, v hlavním městě pak za tyto dva dny 10 716 Kč.
Loni během víkendu 12.-14. května činila průměrná cena za ubytování v Praze 4023 Kč. Letošní cenový nárůst tak činil 166 procent.
V rámci Moravskoslezského kraje byla loni průměrná částka během víkendu 12.-14. května 2195 Kč, letos stoupla na 3649 Kč. Jde tak o meziroční nárůst 66 procent.
V počtu rezervací hrají roli i další události, které se v tomto období souběžně konají, ale MS v ledním hokeji je zcela prokazatelně tím hlavním tahounem, podotkla mluvčí CzechTourismu Kateřina Beránková.