Hlavní obsah

Hokej hospodám pomohl, fotbal Češi sledují z gauče

Hospody, bary a restaurace opakovaně zdražují a s tím sílí odliv jejich hostů. Letos ale gastro provozovnám významně pomohlo květnové mistrovství světa v hokeji. Během sedmnácti hracích dnů jejich tržby vystřelily i na několikanásobky obvyklých útrat. Probíhající mistrovství světa ve fotbale, jež hostí Německo, ale už takovou vzpruhu pro hospody zdaleka nepředstavuje.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Oslavy při gólu českého týmu na hokejovém šampionátu

Článek

„Hokejové mistrovství k nám přilákalo i lidi, kteří do restaurace vůbec nechodí nebo ji navštěvují hodně málo,“ potvrdil Novinkám jednatel plzeňské Sokolovny Jiří Panuška. Restaurace měla během šampionátu oproti loňsku o pět až deset procent vyšší tržby.

Ač je zájem těší, podle Panušky to letošní tržby zřejmě nezachrání. „To by museli Češi postoupit do finále fotbalového šampionátu, abychom ztráty dohnali,“ přemítal.

Hokej ovšem tradičně přitahuje větší zájem, utkání národního celku bývá více a hra na ledě oslovuje i ženy.

„Hospoda končí, všem děkuji za přízeň.“ Vesnické lokály skomírají

Ekonomika

Za prvních pět letošních měsíců stouply gastro podnikům meziročně souhrnné tržby o pouhé procento, vyplývá z analýzy společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá v Česku nejvíc gastro podniků.

Hokej pomohl vesnickým hospodám

„Po započtení osmiprocentního meziročního zdražení se ukazuje, že reálně v tržbách došlo spíš k poklesu. Nebýt hokejového šampionátu, byl by propad o dost významnější,“ upozornil ředitel Dotykačky Petr Menclík.

Dodal, že mistrovství světa v hokeji pomohlo zejména vesnickým hospodám.

Panuška připustil, že právě podniky v malých městech či vesnicích jsou na tom dlouhodobě hůře. Je totiž spolumajitelem skupiny H5, která má sedm plzeňských restaurací a dva pražské podniky. „Celkově se chování klientů po covidu změnilo. Je znát, že jim klesly příjmy. Začali víc o penězích a tom, za co je utratí, přemýšlet,“ pokračoval.

Zákazníci chodí nejvíce v pátek a sobotu, naopak velmi slabé jsou neděle a pondělí. Změnilo se také jejich chování. „Buď si dají jen jídlo a už nepijí, nebo něco malého k snědku a popíjejí,“ porovnal.

Smažák byl za 103. Oběd v restauraci vyjde o 70 korun dráž než před pěti lety

Ekonomika

Nynější fotbalové Euro zatím do hospod moc lidí nepřitáhlo. Podle manažera jihlavské restaurace Dělnický dům a šesti dalších zařízení Michala Daniše by se dal zájem demonstrovat na jednom z podniků, kde z aktuálních dvaceti rezervací byly na fotbal pouhé tři.

Hokej podle něj naplnil zejména restaurace orientované i na večerní posezení. „Tam návštěvnost vzrostla o šedesát procent, zejména když hráli naši,“ uvedl Daniš.

Leckde však ani hokejový šampionát moc nezabral. Například v restauraci Česká koruna v Kolíně je podle provozovatele Michala Procházky stěžejní počasí a chuť lidí přijít se osvěžit.

„Když byl hokej, tak to o trošku lepší bylo, ale nebylo to něco, co by nás zachránilo. U fotbalového mistrovství je to ještě slabší, to ani není znát. Hokej přeci jen táhne víc. Pro nás je ale nejzásadnější počasí. Když je hezky, mají lidé víc chuť přijít na předzahrádku, dát si pivko, osvěžit se. To je alfa a omega,“ řekl Procházka.

Z analýzy Dotykačky vyplynulo mimo jiné i to, že tradiční večerní vysedávání v hospodách nahradily spíše výpravy do kaváren v odpoledních hodinách. Návštěvníci si tam vedle kávy leckdy dopřejí i jídlo nebo míchaný drink. Podniky orientované na noční život tak postupně přicházejí o zákazníky i tržby, tvrdí prodejce pokladních systémů.

Hospody skomírají, kavárnám se daří

Ekonomika

Radši popíjejí doma

V květnu se zpravidla naplno rozjíždí letní sezona, která pro gastro tržby představuje vrcholné období. Letos ho však brzdilo květnové deštivé počasí a zmíněná proměna spotřebitelských návyků. To odráží hlavně růst cen, letos i kvůli zvýšení DPH u nápojů.

„Poptávka je slabší, než bývala. Díky levnému pivu z obchodů lidé často popíjejí doma nebo v garáži,“ konstatoval Luboš Kastner z Hospodářské komory, který provozuje několik restaurací.

„Tahle doba je pro hospody konec. Lidi už nechodí jako dřív, že by chlapi přišli na pivko každý den. Pro spoustu lidí je problém dát si dobře natočené pivo za 60 korun, ale na druhé straně si dají gin s tonikem za 120. Jenomže takoví chodí do hospody jen zřídka, jen v pátky nebo soboty,“ vylíčil provozovatel Restaurace a baru Na Františku v Kralupech nad Vltavou Petr Kubita.

Za hokejového šampionátu se podle něj zvýšily tržby během semifinále a finále, jinak příliš ne.

„Zdaleka už to při letošním hokeji nebylo takové, jako před deseti roky, kdy se sledoval každý zápas. Je to každodenní boj o každého hosta. Vůbec se nedá srovnávat Praha a zbytek republiky. Tady máme kvalitní jídla hotovky za 150 korun, ale lidi se kroutí, jak je to drahé. Pak jedou a dají si hamburger s colou,“ poznamenal provozovatel kralupské restaurace.

Kubita dodal, že koukat na fotbal už nikdo nechodí. „Mám i předplacené programy na fotbal, ale moc to nikoho nezajímá,“ posteskl si.

Piva se v Česku loni vypilo nejméně od roku 1963

Ekonomika

Plátno na hokej měli, teď už ne

Hostů výrazně za posledních rok ubylo třeba i v lokále na vodáckém tábořišti Pádlo Morava v Horce nad Moravou. Nedávný světový šampionát v hokeji je tam alespoň částečně vrátil.

„Kdybych nepromítal zápasy na plátno, nikdo by tady večer neseděl. Nevím, zda lidi nemají peníze, ale jedno je jisté. Razantní zdražení piva je obecně z hospod vyhnalo. Kupují si výčepní zařízení a popíjejí doma na dvorcích, zahradách,“ řekl provozovatel kempu Zdeněk Bezloja s tím, že duely fotbalového mistrovství Evropy v Německu nepromítá.

„Asi by to nějaké lidi přilákalo, ale nechci mít problémy kvůli nočnímu klidu, což takové akce přinášejí. Pomalu se rozbíhá vodácká sezona, takže návštěvníků tady přibývá i tak,“ vysvětlil.

Hokejový triumf pomůže ekonomice

Ekonomika

Redakce Sport.cz po celou dobu mistrovství Evropy ve fotbale přináší veškeré informace, novinky, zpravodajství i online reportáže.

Výběr článků

Načítám