Článek
Nezávislý auditor vykonává expertní kontrolu dat o provozu vozidel v mýtném systému. Podle výsledků měření pak následně stanovuje účinnost mýta, v rámci kterého se vybere zhruba miliarda korun měsíčně.
„Po ukončení tendru na dálniční známky jsem dal pokyn rovněž k zastavení zakázky na supervizora mýtného systému, který měla získat CGI. Službu pro ŘSD může dělat státní CENDIS, který je pod resortem dopravy. Ušetříme desítky milionů a audit mýta bude mít stát pod větší kontrolou,” tweetnul Havlíček.
Po ukončení tendru na dálniční známky jsem dal pokyn rovněž k zastavení zakázky na supervizora mýtného systému, který měla získat CGI. Službu pro ŘSD může dělat státní CENDIS, který je pod rezortem dopravy. Ušetříme desítky milionů a audit mýta bude mít stát pod větší kontrolou. pic.twitter.com/bo0N11yrDS
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) February 2, 2020
V tendru na auditora mýta zvítězila společnost CGI s nabídkou 215 milionů korun na deset let. CGI, která byla supervizorem mýta i u předchozího systému, v soutěži porazila společnost Kapsch. Ta si na podmínky soutěže stěžovala u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Její námitky však v týdnu předseda úřadu Petr Rafaj zamítl. Stát tak mohl podepsat smlouvu s vítězem tendru. To se však nakonec zřejmě tedy nestane.
Havlíček: D1 je priorita priorit. Budu tam jezdit a pohlídám si to
O svěření role supervizora mýtného systému Cendisu bez výběrového řízení uvažoval už Havlíčkův předchůdce Vladimír Kremlík (za ANO). Ministerstvo dopravy však tuto možnost mělo připravovat pouze pro případ, že by ÚOHS soutěž zrušil. Cendis na svých webových stránkách uvádí, že je připraven převzít roli supervizora nad elektronickým mýtem.
Cendis zřídilo ministerstvo dopravy pro své vlastní účely v roce 2015. Podnik mu poskytuje zejména organizační, technické a procesní poradenství související s dopravně-správními agendami. Drtivá většina činností, které podnik vykonává, je určeno právě pro ministerstvo.
Od prosince loňského roku funguje výběr mýta prostřednictvím satelitní technologie. Provozuje jej konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Systém nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii firmy Kapsch.