Článek
„Dlouhodobě skloňovaný projekt dostává jasné obrysy. Fakticky tím říkáme, že pokud vláda bude podporovat tento projekt zaměřený na výrobu baterií pro elektromobily, což by nás posunulo mezi prestižní země Evropy, tak jejím partnerem bude společnost ČEZ. Společně budeme vybírat zahraničního partnera,” řekl Havlíček.
Jedná se o projekt s kapacitou investic přes 50 miliard korun, který by měl zabezpečit minimálně 2300 pracovním míst.
Z materiálu vyplývá, že investice má v první fázi činit minimálně 52 miliard korun. Havlíček a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš memorandum podepíšou v úterý dopoledne.
První krok k výstavbě Gigafactory. Na vládě jsme právě schválili znění memoranda mezi ČEZ a Vládou České republiky, zastoupenou Ministerstvem průmyslu a obchodu. Očekávaná investice přes 50 mld Kč přinese min. 2,3 tis pracovních míst.
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) July 26, 2021
Havlíček už loni oznámil, že skupina ČEZ zvažuje v příštích několika letech stavbu továrny na lithiové baterie pro auta v severních Čechách, kterou označil právě jako projekt gigafactory. Na výrobu baterií chce firma spolu s investory z automobilového průmyslu využívat lithium z oblasti Cínovce v Krušných horách.
„Jednáme se dvěma hlavními subjekty mezinárodního charakteru. Je to citlivá věc, nechtějí, abychom to příliš komentovali. Jejich názor respektujeme," řekl ministr minulý týden deníku Právo.
Havlíček: Od jádra a plynu neucukneme ani o milimetr
Na začátku června ministr uvedl, že vláda by měla během následujících týdnů rozhodnout o pobídce v řádu jednotek miliard korun, aby v Česku továrna na baterie pro elektroautomobily vznikla. V polovině března ministr řekl Hospodářským novinám (HN), že česká vláda o projektu jedná s německou automobilkou Volkswagen. Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, letos v březnu oznámil, že plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na baterie.
ČEZ: Je to unikátní příležitost
„ČEZ má zájem realizovat a vláda má zájem podpořit projekt gigafactory produkující baterie pro elektrická vozidla v České republice jako strategický projekt, který urychlí transformaci jak energetického, tak automobilového průmyslu. Záměrem projektu je rovněž vytvoření unikátní příležitosti k transformaci strukturálně postižených regionů v České republice," stojí v textu memoranda.
Z dokumentu dále vyplývá, že ČEZ je připraven se stát investorem projektu, dodavatelem energií, energetických služeb a lithia z místních zdrojů, zajistit vhodné prostory a zázemí pro realizaci projektu a je rovněž připraven zajistit financování zamýšleného projektu. Vláda prostřednictvím ministerstva průmyslu je pak připravena mimo jiné podpořit zamýšlený projekt vhodnou formu veřejné podpory.
Volkswagen v pololetí téměř ztrojnásobil dodávky elektromobilů, přispěla k tomu i Škoda
Její výše má podle materiálu poskytnout „efektivní pobídkový stimul pro investora". Kabinet chce také podpořit investora zajištěním nezbytné dopravní a vzdělávací infrastruktury, služeb veřejného zdraví, sociálních služeb a ostatních nezbytných veřejných služeb. ČEZ a vláda pak chtějí společně rozvíjet takzvaný bateriový hodnotový řetězec, zahrnující široké spektrum činností, od těžby surovin až po zpracování baterií k druhotnému použití a jejich recyklaci. Jeho značnou část je podle nich vhodné umístit do ČR.
Lithium je považováno za kov budoucnosti, v Česku jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia – naprostá většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě. Lithium a jeho využití bylo jedním z hlavním témat sněmovních voleb v roce 2017 a vyvolalo spory v tehdejší vládě ČSSD, ANO a KDU-ČSL.