Hlavní obsah

Harley-Davidson v Evropě za tři miliony? Firma volá po celní odvetě

4:19
4:19

Poslechněte si tento článek

Pokud Evropská unie v dubnu v rámci své odvety proti Spojeným státům uvalí 50procentní clo na motocykly Harley-Davidson, mohly by ceny některých již tak drahých modelů atakovat v přepočtu až tři miliony korun. Varovala před tím samotná společnost, pro kterou je Evropa druhým největším trhem. A volá po navýšení cla vůči konkurenci.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Silniční model Road Glide, který se v USA prodává od 28 tisíc dolarů (645 tisíc Kč), vyjde v Dánsku po započtení 25procetní daně z přidané hodnoty a 150procentní daně z luxusu už nyní na 77 tisíc dolarů (1,77 milionu Kč). Nové potenciální dovozní clo ve výši 50 procent by cenu zvýšilo na 124 tisíc dolarů (2,86 milionu Kč), uvedl server Wall Street Journal (WSJ) s odvoláním na tvrzení Harley-Davidson.

Podle společnosti jsou její produkty zasaženy nespravedlivou obchodní politikou i na jiných trzích mimo Evropu. Žádá proto, aby konkurence za mořem čelila recipročním clům při vývozu motocyklů do USA.

„Konkurenčním značkám by nemělo být dovoleno využívat výhod nízkonákladové výroby a preferenčního dovozního cla při přístupu na americký trh,“ citoval WSJ z úterního vyjádření finančního ředitele společnosti Jonathana Roota na obchodním panelu v Kongresu.

Harley-Davidson realizuje většinu své výroby v USA. V 80. letech firmu zachránila administrativa republikánského prezidenta Ronalda Reagana, která uvalila cla na dovážené motocykly, čímž odvrátila bankrot Harley-Davidson a pomohla podniku ovládnout domácí trh.

Vysokým clům na dovoz do EU už firma čelila v roce 2018, když Brusel podnikl odvetné kroky proti USA, které uvalily clo na dovoz oceli a hliníku. Cla platila tři roky, přičemž Harley zvýšené náklady ve výši 166 milionů dolarů absorboval a část výroby z USA přesunul do levnějšího Thajska.

Nová cla, pokud skutečně přijdou, se ale nejspíš budou vztahovat i na motocykly vyrobené v Asii. Společnost se nicméně zatím nerozhodla, jak bude své stroje pod novými tarify naceňovat.

Malý manévrovací prostor

Konzultant pro motocyklový průmysl Michael Uhlarik ale míní, že společnost má v Evropě malý manévrovací prostor. Evropský trh je totiž vysoce konkurenční, dominují mu asijští výrobci a domácí značky jako Ducati či BMW. „Dokonce i desetiprocentní až dvacetiprocentní zvýšení cen plus antipatie vůči americkým značkám obecně by byly umíráčkem,“ řekl WSJ.

Harley sice tvrdí, že je v Evropě ziskový, jeho podnikání v regionu se ale v posledních letech zmenšuje. Loni měla firma podíl na trhu pět procent, ještě v roce 2018 to ale bylo 10,1 procenta.

Jedním z důvodů poklesu je konec výroby nejlevnějšího modelu Sportster, který představoval až třetinu celkového objemu prodeje v Evropě. Společnost s ním skoncovala v roce 2020. Tvrdila, že model je ztrátový a jeho desítky let starý motor nesplňoval moderní standardy. Jeho náhrada, Nightster, má sice čistší a tišší motor, ale zákazníky už tolik nepřitahuje

Root na kongresovému panelu podotkl, že Evropa není jediným trhem, kde Harley čelí vysokým dovozním clům. Kanada na společnost uvalila na začátku března 25procentní odvetné clo, zatímco Čína, Indie a Thajsko uvalují na americké motocykly ještě vyšší cla. Naopak motocykly dovážené do USA dostávají maximálně clo ve výši 2,4 procenta. „Tato nerovnováha je vůči Harley nespravedlivá,“ řekl.

Výběr článků

Načítám