Článek
Výrobce legendárních motocyklů odhaduje dodatečné náklady evropských cel na 100 miliónů dolarů (2,22 miliardy korun) ročně. Protože však společnost z amerického Milwaukee nechce trestat spotřebitele zvýšením cel, rozhodla se část výroby přesunout do svých zahraničních továren v Indii, Brazíli a Thajsku.
„Harley-Davidson se domnívá, že pokud by se obrovský nárůst nákladů přenesl na prodejce a koncové zákazníky, měl by okamžitý a trvalý zhoubný dopad na naši činnost v tomto regionu tím, že by snížil dostupnost produktů Harley-Davidson pro naše zákazníky a negativně ovlivnil udržitelnost podnikání našich prodejců,“ stojí v pondělním prohlášení společnosti.

Motorkář na motocyklu značky Harley-Davidson při přehlídce v Hamburku.
Přesunutí výroby do zahraničí si vyžádá dodatečné investice a potrvá celkem 18 měsíců. Společnost již dříve oznámila záměr zavřít své výrobní linky v Austrálii. V loňském roce Harley-Davidson prodal v společném regionu Evropa, Blízký východ a Afrika 44 935 motocyklů, což představuje 18,5 procenta celosvětového odbytu a zhruba polovinu prodejů mimo USA.
V pátek začala v EU platit cla na dovoz vybraného amerického zboží. Na seznamu dotčeného zboží jsou například arašídové máslo, bourbon a ostatní americké whiskey, kalhoty nebo silné motocykly. Opatření tedy dopadne na ikonické značky Levi Strauss nebo právě Harley-Davidson. Jde o reakci na krok Spojených států, jež zavedly cla na dovoz oceli ve výši 25 procent a na dovoz hliníku. [celá zpráva]