Článek
Milanu Šimonovskému (KDU-ČSL) vláda loni v prosinci uložila, aby se pokusil dodatečně vylepšit realizační dohodu, kterou s H podepsal 25. června 2002 tehdejší šéf resortu dopravy Jaromír Schling (ČSSD). Přes několikaměsíční jednání s konsorciem se to ale Šimonovskému podařilo jen částečně.
Odklad výstavby až o dva roky
Vláda se má dálnicí D47 znovu zabývat 19. března. Podle informací Práva ji Šimonovský požádá o prodloužení lhůty na jednání s H o další dva měsíce. Nejpozději 28. května by pak vláda měla definitivně rozhodnout, zda upravenou dohodu odsouhlasit, nebo ji vypovědět a vyhlásit na projekt D47 výběrové řízení.
"Existuje několik zájemců, kteří tvrdí, že dálnici by byli schopni postavit laciněji než H Ministerstvo dopravy s nimi zatím nejedná. Pro případ vypovězení dohody však už poradci ministerstva dopravy vypracovali návrh kroků, nezbytných k vypsání výběrového řízení. Za obvyklých podmínek by tendr trval patnáct až čtyřiadvacet měsíců. Případný nový realizátor projektu D47 tedy může být znám nejdříve koncem roku 2004," řekl Právu dobře informovaný zdroj.
Na vybudování dálnice D47 má být poprvé v ČR využito modelu BOT (build, operate, transfer - postav, provozuj, předej). Původní realizační dohoda stanoví, že soukromý investor bude osmdesátikilometrovou dálnici postupně uvádět do provozu v letech 2007 až 2009. V průběhu pětadvaceti let za ni má náš stát splácet konsorciu H formou stínového mýtného až osm miliard korun ročně. Po uhrazení celé částky by pak stát převzal v roce 2032 dálnici do svého vlastnictví.
Nebezpečné výjimky
Šimonovského ministerstvo si už nechalo vypracovat právní, finanční i technickou analýzu Schlingem sjednaných podmínek projektu. Z té vyplývá, že rozložení rizik projektu je pro stát podstatně méně výhodné, než u obdobných projektů v zahraničí.
Smluvní limit celkové ceny, kterou má stát konsorciu H zaplatit, tedy 125 miliard korun (v cenách roku 2001), není podle analýzy zdaleka konečný. Obsahuje totiž výjimky, které překročení limitní částky dovolují. Navíc kvůli včasnému nepředání území pro výstavbu D47 by stát muset zahájit platby stínového mýtného ještě před zprovozněním dálnice, což je v rozporu s platnou legislativou.
Housing & Construction nyní oznámil, že je připraven přizpůsobit výstavbu dálnice tempu výkupu pozemků, který spadá do kompetence státu. "V případě komplikací při výkupu by tak stát snížil své riziko a ušetřil významné finanční prostředky," tvrdí Amir Ronen z H