Článek
"Vojenské letectvo nakoupilo dvakrát více letounů, než může používat. Jas se stal kukaččím mládětem, které vytlačilo veškerou ostatní činnost," poznamenal deník. Švédskou nabídku na pronájem stíhaček Jas-39 Gripen pro českou armádu přitom počátkem prosince vyhodnotila jako nejlepší z pěti česká odborná komise.
Cenovka za jeden letoun Jas-39 Gripen je podle deníku - započítají-li se vývoj, výzbroj a náhradní díly - asi 500 miliónů švédských korun (SEK, asi 1,75 miliardy Kč), napsal švédský list. Jen letoun samotný prý přijde na 300 miliónů SEK (asi 1,05 mld Kč). Celý projekt nakonec stojí 106 miliard SEK (přes 370 mld Kč).
Původně mělo mít Švédsko 12 divizí s 204 kusy těchto stíhaček, připomněl deník dále. V roce 1999 však změnilo své plány - divizí mělo být nikoli 12, ale jen osm. Již tehdy zbylo 40 stíhaček navíc. Před příštím rozhodnutím o koncepci obrany počítá podle DN švédská armáda s tím, že budoucí systém bude potřebovat 80 letounů. V současnosti je z původně objednaných 204 kusů vyrobeno a dodáno již 137, což údajně zcela stačí.
Sen o exportu
Ve svém dlouhém kriticko-analytickém materiálu se DN zmínil také o "snu o exportu", neboť vysoké objednávky pro domácí letectvo měly sloužit také jako podpora exportu gripenů do zahraničí. "Švédsko zkrátka musí objednat více letounů, jinak SAAB riskuje, že přijde o budoucí exportní objednávky," dodal autor textu. "Tak uvažovali ti, kteří přijímali klíčová rozhodnutí dříve, a tak uvažují i nyní."
Jas Gripen zatím podle něj zaznamenal tři vítězství, ale ještě více porážek. K vítězstvím patří prodej 28 letounů do Jihoafrické republiky, pronájem 14 stíhaček do Maďarska a stejného počtu České republice. Na druhé straně ale je řada nezdařených pokusů například ve Finsku, Chile nebo Polsku.
"Obchody se stíhačkami často nejsou jen o závratně vysokých částkách. Roli hrají také politické ohledy, neboť kupci jsou vždy vlády. Samotné nákupy se často skládají z nepřehledných balíků, které obsahují nejen samotné stíhačky, ale také protinákupy, sliby o nákupech v kupující zemi jako kompenzaci, investice do průmyslu a průmyslovou spolupráci," napsal Dagens Nyheter a uzavřel konstatováním: "Trh je jednoduše nasycen."
Gripeny mají potíže za tmy
Ekonomické dopady nejsou jedinou věcí, která v současnosti trápí švédské letectvo. Gripen totiž mají v posledních dvou letech problémy s létáním v noci a za omezené viditelnosti, informoval v pátek veřejnoprávní Švédský rozhlas. Švédské letectvo nemohlo kvůli těmto obtížím v posledních dvou letech cvičit naplno ve chvílích, kdy byla tma nebo zataženo.
Redakce zpravodajství rozhlasu se dostala k dokumentům, které ukazují, že Jas-39 Gripen má problémy se svým hlavním počítačem. Tyto problémy několikrát způsobily zhasnutí pilotovy obrazovky během letu. Velení švédského letectva proto pro gripeny zavedlo některá opatření. Podle rozhlasu obrazovky gripenů kvůli chybě takzvaného systémového počítače zhasly za letu již nejméně v deseti případech. Obrazovky přitom podávají pilotům důležité informace, jako například mapy a údaje o výšce a rychlosti letu.
Podle dokumentace, na kterou se rozhlas odvolává, jsou dílčí omezení pro létání ve tmě a za snížené viditelnosti platné od ledna 2002. Rozhlas však závěrem dodává, že v nejbližších týdnech by měla být omezení odvolána, neboť výrobce gripenů SAAB věří, že počítačovou chybu již nalezl a odstranil.