Článek
To, že se korejský gigant soustředí na Česko, potvrdily Novinkám obeznámené zdroje. „Samsung SDI se tím zabývá,“ řekl jeden z lidí blízkých jednání.
Zdroje Novinek kromě jiného podotýkají, že pro Jihokorejce se jedná o výhodnou lokalitu, neboť v Moravskoslezském kraji už elektromobily vyrábějí, konkrétně Hyundai v Nošovicích. A nedaleko za hranicemi u slovenské Žiliny vyrábí další jihokorejská automobilka KIA.
Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) o tom, kdo by měl továrnu stavět, hovořit nechtěl. „Jednání o investicích ve stovkách miliard korun jsou velmi citlivá pro každou firmu a její akcionáře, proto nyní nemohu jméno investora prozradit. Zároveň s ním máme uzavřenou dohodu o mlčenlivosti,“ sdělil Novinkám.
Stát zveřejnil dvě studie ke stavbě gigafactory na Karvinsku. Odpůrci obě zpochybňují
„Mohu pouze říct, že se jedná o důvěryhodnou a prověřenou nadnárodní společnost z demokratické země, se kterou má Česko dlouhodobě velmi dobré vztahy,“ dodal.
Pevný harmonogram bude podle Vlčka možné potvrdit až po vyjádření investora. „Teď pracujeme s rokem 2029,“ doplnil na dotaz k možnému datu spuštění výroby.
Konkrétní parametry projektu se stále vyvíjejí. Resort však předpokládá významný přínos. „Ze zkušeností s podobnými projekty plyne, že by investice mohla přinést až dvě stě miliard korun a vytvořit až sedm tisíc pracovních míst,“ poznamenal ministr.
Jedná se o podpoře pro dotčené obce
Jedním z Vlčkových úkolů je přesvědčit také místní veřejnost, že továrna na baterie bude přínosná.
I Martin Bohoněk ze spolku Zachovejme Poolší, který proti výstavbě gigafactory v Dolní Lutyni bojuje, tuší, že o stavbu usiluje Samsung. „Schází se nám to z více zdrojů. Propálili to i Poláci, že to je Samsung, když hovořili o tom, že se u nich taky poohlíží,“ podotkl Bohoněk.
Podle Vlčka je gigafactory jednou z jeho hlavních priorit. „Tato strategická investice bude přínosem pro českou ekonomiku a konkurenceschopnost bez ohledu na to, jestli finální rozhodnutí padne do voleb v příštím roce, nebo až po nich. Mým úkolem je teď udělat všechno pro to, aby to klaplo a aby naše země z investice těžila,“ uvedl Vlček.
Po vzoru projektu v Nošovicích počítáme s přímým příspěvkem pro nejbližší obyvatele. Na detailní jednání ale ještě přijde správný čas.
Resort podle něj pravidelně jedná s okolními obcemi a spolky z regionu, informuje je o vývoji projektu a naslouchá zpětné vazbě.
„Po vzoru projektu v Nošovicích počítáme s přímým příspěvkem pro nejbližší obyvatele. Na detailní jednání ale ještě přijde správný čas. S obcí pak řešíme rozvojová témata nad rámec potřeb továrny a po celou dobu nabízíme dohodu, která by umožnila získat na rozvoj okolí i prostředky ze státních programů,“ prohlásil.
Region podle něj může těžit z nabídky pracovních míst pro gigafactory. „Vzhledem k aktuální situaci trhu práce je v Karviné a okolních okresech dostatečné množství volné pracovní síly, která může najít uplatnění v plánovaném záměru. V rámci projektu najdou uplatnění i zaměstnanci s vysokým vzděláním,“ uvedl Vlček.
Potřeba bude ochrana před velkou vodou
Oblast, kde by měla továrna stát, byla při nedávných povodních zaplavena. Podle ministra se od začátku o hrozbě povodní vědělo a počítá se s opatřeními na ochranu před možnou budoucí velkou vodou.
„Počítáme s tím, že by to bylo součástí plánované přípravy plochy před samotnou výstavbou. Investorovi jsme model záplavového území už představili včetně předpokládaného plánu ochrany,“ dodal Vlček.
Utopená gigafactory. Pozemky v Dolní Lutyni určené pro její stavbu jsou pod vodou
Jihokorejský ministr obchodu, průmyslu a energetiky An Dok-kun před časem Novinkám řekl, že věří, že česká vláda je schopna se s místními obyvateli dohodnout a jejich námitky vyřešit.
Paralelně jsme tenkrát jednali s více firmami a LG byla jedna z nich.
Ministr dodal, že Jižní Korea chce s Českem rozvinout širší ekonomický vztah a průmyslový hi-tech ekosystém, který by posléze bylo možné i exportovat. Jihokorejci, konkrétně společnost KHNP, vyhráli i soutěž na dostavbu jaderné elektrárny Dukovany.
LG nakonec vycouvalo
Samsung SDI je součástí koncernu Samsung Group. Specializuje se na výrobu baterií. V roce 2022 byla firma šestým největším světovým výrobcem baterií pro elektromobily.
V Evropě firma od roku 2018 provozuje továrnu v maďarském Gödu. Před dvěma lety oznámila další investici ve výši 1,5 miliardy dolarů (36 miliard korun) do rozšíření tamní továrny s cílem zvýšit výrobní kapacitu na 60 gigawatthodin ročně. To by umožnilo za rok dodat baterie pro asi milion elektromobilů.
Jak už Novinky informovaly dříve, o stavbu gigafactory se před lety zajímala rovněž jihokorejská LG.
Nyní to potvrdil i exministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO). „Paralelně jsme tenkrát jednali s více firmami a LG byla jedna z nich. Nebylo to ale v pokročilé fázi. Jednal jsem s předsedou představenstva jejich bateriové divize a řešil jsem to i s korejským velvyslancem. Firma od toho ale posléze z ekonomických důvodů ustoupila,“ uvedl Havlíček.