Hlavní obsah

Generální ředitel Českých drah: Strojvedoucí musí hlásit, když jde do práce unavený

Právo, Martin Procházka

Generální ředitel Českých drah Václav Nebeský v rozhovoru pro Právo řekl, že dráhy připravují systém, jak lépe zabezpečit lokální tratě, kde se nyní musí strojvedoucí hlásit dispečerovi. Mluvil také o tom, že strojvůdci musí firmě hlásit, pokud přijdou do zaměstnání a nejsou odpočatí.

Foto: archiv ČD

Václav Nebeský

Článek

Nehod na železnici v posledních dnech přibývá, a to i smrtelných. Co se to děje?

Konkrétní příčiny několika vážných mimořádných událostí z posledních dnů jsou předmětem vyšetřování. Nicméně již nyní lze konstatovat, že na vině nebyl ani nedostatečný odpočinek strojvedoucích, ani jejich nezkušenost. I kolega, který při úterní srážce bohužel přišel o život, byl náš dlouholetý a zkušený zaměstnanec.

Byla to jeho druhá směna po delším volnu. Je mi velice líto jeho tragické smrti a hluboce cítím s jeho rodinou. Omlouvám se všem cestujícím, kteří byli zraněni. Je to další velké neštěstí a jeho příčiny si zaslouží řádné vyšetření.

Většinou jde o lidské selhání, strojvedoucích je ale nedostatek a pracují i přesčasy. Co s tím budete dělat po personální stránce?

Počet strojvedoucích u ČD je víceméně stabilní. V současné době zaměstnáváme 3808 strojvedoucích a do plného stavu nám chybí několik desítek zaměstnanců. Naší snahou je systematickým náborem dosáhnout plného stavu a zajištění přirozené generační obměny.

Nebezpečná železnice: od začátku měsíce zemřeli při nehodách vlaků už čtyři lidé

Krimi

Přesčasová práce je u nás velmi přísně kontrolovaná a řídí se zákoníkem práce a kolektivní smlouvou. Strojvedoucí nesmí do práce nastoupit unavený, a pokud se necítí odpočatý, musí to nahlásit. Pokud tedy strojvedoucí pracuje pouze u nás, pak můžeme garantovat, že je odpočatý.

V současné době je v pilotním provozu systém Monitoringu licence strojvedoucího, který sleduje výkon práce napříč dopravci, takže díky němu můžeme kontrolovat, zda strojvedoucí mezi směnami skutečně odpočíval.

Jaká zlepšení plánujete po technické stránce?

Pokud jde o tratě bez zabezpečovacího zařízení, to jsou takzvané D3, tam jsme již zahájili přípravu systému na bázi GPS, který by strojvedoucí během jízdy upozorňoval na nutnost hlásit se dispečerovi v místech křížení vlaků a v případě pochybení by upozornil na blížící se vozidlo v protisměru.

Večerní srážka dvou vlaků u Českého BroduVideo: HZS Středočeského kraje

Není to náhrada zabezpečovacího zařízení, ale dokud na tratích D3 nebude, může takováto naše aplikace v tabletu pomoci předejít fatálním událostem.

Drážní inspektor: Strojvůdce jel asi příliš rychle

Domácí

Její dokončení je otázkou příštích dvou tří týdnů. Když se osvědčí, budeme ji používat a poskytneme ji i ostatním dopravcům.

Jaký je problém s ETCS a proč se více nevyužívá Radioblok?

Zabezpečení tratí jednotným evropským zabezpečovačem je v gesci Správy železnic. My jako dopravce pak podle norem a předpisů vybavujeme naše vozidla pohyblivou částí ETCS. Povinnost vyjíždět na tratě vybavené ETCS výhradně s vozidly, která jsou opatřena pohyblivou částí, bude platit od roku 2025.

V jiných evropských státech je to později, například u našich sousedů v Německu nebo Polsku je to od roku 2030.

Pro dopravce znamená nákup ETCS do vlaků obrovské investice. Celá Evropa teď poptává ETCS a ceny letí strmě nahoru. Kvůli tomu jsme museli zrušit i poslední velkou zakázku na vybavení části našich vozidel. Nicméně děláme vše pro to, abychom dostáli své povinnosti a včas vozidla vybavená měli. Ještě se pak také řeší problém křížení tratí s a bez ETCS. Ale ten bude vyřešen.

Související témata:

Výběr článků

Načítám