Hlavní obsah

Fronty u praktických lékařů má vyřešit důsledné objednávání

Právo, Václav Pergl
PRAHA

Asi už pomalu končí doba, kdy jsme přišli k doktorovi s banálním problémem, kdykoli jsme chtěli bez objednání. Napříště by jak praktičtí lékaři, tak ambulantní specialisté měli pacienty důsledně objednávat.

Článek

„Připravujeme takový zkušební projekt od Nového roku,“ řekl Právu v úterý Pavel Vepřek, který se ve Všeobecné zdravotní pojišťovně zabývá strategií a rozvojem.

Vysvětlil, že vše by fungovalo asi následovně: pacient by zavolal praktickému lékaři a ten by ho na určitý termín objednal. To se sice děje už i dnes, ale není to pravidlo. Od ledna by tomu tak mělo být ve čtyřech krajích, a to v Ústí nad Labem, Plzni, Českých Budějovicích a Ostravě, kde chce VZP novinku vyzkoušet. Tím by odpadly i fronty u lékaře.

„Navíc praktický lékař by přes internet objednal pacienta – pokud to bude zapotřebí, ke specialistovi – také na určitý den a hodinu,“ řekl Vepřek.

Předpokládá to, že lékaři, kteří se zapojí do uvedeného systému, budou mít na internetu ordinační hodiny a minuty a tam se uvidí, kde mají okénko. Právě do toho volného okénka by se pak pacienti objednávali.

Novinku začnou zkoušet od ledna příštího roku a v uvedených krajích předpokládají, že se do ní zapojí zatím zhruba 15 procent praktických lékařů.

Ráno akutní případy, pak na objednání

S jinou novinkou přichází společnost MediClinic, která vytváří síť ambulancí jak praktických lékařů, tak ambulantních specialistů. V této síti by každá ordinace od 7 hodin ráno do 9 přijímala akutní případy a pak pouze na objednávky.

„Tím odpadne čekání pacientů u lékaře,“ řekl Právu doktor Petr Švrček, předseda představenstva MediClinic.

Přehled o péči

Také Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra připravuje pro praktické lékaře novinku. Půjde o program integrované péče.

„Je založen na elektronické komunikaci mezi pojišťovnou a lékařem. Chceme jim dát k dispozici elektronický přehled zdravotní péče o ty naše klienty, které mají praktičtí lékaři ve své registraci,“ vysvětlil ředitel pojišťovny Jaromír Gajdáček.

Tvrdí, že díky tomu budou mít možnost sledovat veškeré dění týkající se poskytování zdravotní péče jejich pacientovi. „Uvidí, který lékař-specialista ho kdy vyšetřil a s jakým závěrem, jaké léky mu předepsal. Praktický lékař tak bude mít kompletní přehled o léčbě pacienta a bude moci podle toho přizpůsobit i další léčbu,“ tvrdí Gajdáček.

Související témata:

Výběr článků

Načítám