Článek
Stávka způsobila chaos, který znepříjemnil ranní cestu do práce zhruba 4,5 miliónu cestujících, kteří každý den dojíždějí vlakem. „Pravidelně jezdím mezi Lyonem a Grenoblem do práce. Stávka pro mě znamená obrovské problémy,“ uvedl pro France 24 právník Perrine Fontana s tím, že stávka železničářů zasahuje do osobního a pracovního života mnoha Francouzů.
Stávku podpořili i zaměstnanci letecké společnosti Air France, což se projevilo i na ruzyňském Letišti Václava Havla v Praze. Tam byl zrušen zpáteční let mezi Prahou a Paříží. „Jedná se o ranní linku, která měla přistát v Praze v 9:00 a odletět zpět do Paříže v 9:50,” sdělil Novinkám mluvčí letiště Roman Pacvoň.
„Musíme v zemi vymýtit kulturu stávek,“ uvedl Gabriel Attal, mluvčí Macronovy strany La République En Marche! v narážce na silné postavení odborů v zemi, kde stávka ani ve státním sektoru dosud není ničím výjimečným. Protestní akce mají s přestávkami pokračovat až do 28. června, kdy chce Macron prosadit své reformní plány. Tedy pokud od nich neupustí, jak stávkující doufají.
Macron chce otevřít trh konkurenci, v souladu s liberalizačními snahami Evropské unie. Prezident připomněl, že země EU musí otevřít trh v železniční dopravě do roku 2020. Kromě toho chce zrušit některá privilegia zaměstnanců státních drah.
Strojvedoucí mají v tuto chvíli nárok na odchod do penze v 52 letech. Ostatní zaměstnanci v zemi však odcházejí do důchodu až o deset let později. Prezident by rád podmínky narovnal, připomněla agentura Reuters.
Zaměstnanci mají navíc v tuto chvíli garantováno, že o své pracovní místo nikdy nepřijdou. I toto privilegium chce Macron zrušit s tím, že snižuje konkurenceschopnost a flexibilitu podniku.
Státní dráhy se potýkají s dluhem ve výši téměř 47 miliard eur (1,2 biliónu korun). Cestující zaplatí za jízdné na francouzské železnici o třetinu více než v ostatních evropských zemích.