Hlavní obsah

Francouzský rychlovlak TGV slaví 25 let

Vysokorychlostní vlak TGV patří mezi symboly Francie. Tento francouzský "národní poklad" vyjel poprvé před 25 lety. Při příležitosti čtvrtstoletí uvedení tohoto vlaku do provozu byla slavnostně otevřena nová vysokorychlostní trať za 3,7 miliardy dolarů (82 miliard korun) spojující Francii s Německem, respektive Paříž se Štrasburkem.

Článek

Francouzské státní dráhy (SNCF) v záři také testovaly TGV na tzv. Středomořské cestě, kde vlak dosáhl závratné rychlosti 362 kilometrů za hodinu. Doposud vlaky TGV jezdily rychlostí 321 kilometrů za hodinu, francouzské dráhy se však neustále snaží rychlost vlaku zvyšovat, aby konkurovaly nízkonákladovým leteckým společnostem.V roce 1990 dosáhla rychlost vlaku TGV rekordu, vlak jel 515,3 kilometrů v hodině. Jen magnetické vlaky v Japonsku jezdí rychleji, 581 kilometrů v hodině.

Například cesta z Paříže do jihofrancouzského města Marseille, která má 666 kilometrů, trvá vlakem TGV jen tři hodiny. Ve většině evropských zemí by tato cesta obyčejným rychlíkem trvala sedm hodin.

Trvání cesty mezi francouzskými městy vlakem TGV v hodinách
Paříž -Marseille3
Paříž-Lille1
Paříž-Brusel1,25
Paříž-Londýn3
Paříž- Lyon2
Paříž - Le Mans1
Paříž-Nantes2,10
Paříž - Tours1
Paříž- Bordeaux3
Paříž-Bayonne4,45
Lille - Marseille4,30

Vysokorychlostní vlaky byly ve Francii vyvíjeny od konce 60. let a první rychlovlak TGV vyjel na trať mezi Paříží a Lyonem 22. září 1981. Nový vlak tehdy uvedl do provozu francouzský prezident Francois Mitterrand. První cesta trvala dvě hodiny a 40 minut, vlak jel rychlostí 250 kilometrů v hodině. Za prvních deset měsíců jelo vlakem 10 miliónů lidí, nyní se počet přepravených cestujících blíží 1,2 mld.

Vlak TGV, obdoba japonského vlaku Šinkansen, se těší oblibě cestujících, i když je dražší než jiné vlaky, a to z několika důvodů. Je rychlý, efektivní, pohodlný a tichý. Hlavní trasy z Paříže, po kterých jezdí tento supervlak, vedou na sever do města Lille-Calais, odkud pokračují tunelem do Velké Británie, na jihozápad do měst Nantes a Bordeaux a na jihovýchod do Lyonu a dolů do Marseille. Vlak je poháněn elektřinou, takže je šetrný k životnímu prostředí.

Trasy vlaku TGV ve Francii (Novinky.cz s použitím wikipedia.cz)

Francouzům změnil vlak život

Státním drahám (SNFC) přinesl TGV zisk, úspěch a bezpečnost TGV přiměl francouzskou vládu investovat do nových tratí, které se nazývají LGV. Rychlovlaky v mnohém změnily život Francouzů. Umožnily například, aby do Paříže dojížděli denně za prací lidé až ze vzdálenosti 200 kilometrů.

Vlak TGV

Vlaky TGV jsou elektricky poháněná vozidla, pohybující se po kolejích normálního rozchodu. Vzhledem k vysoké provozní rychlosti (kolem 300 km/h) však pro ně zpravidla jsou budovány vysokorychlostní tratě bez úrovňových křížení a s mimořádně velkými poloměry oblouků (v současnosti přes 7 000 m), sklon trati nepřesahuje 35 promile. Jednotky TGV se skládají ze dvou čelních a několika vložených vozů. První prototyp TVG 001 byl poháněn plynovou turbínou. Zvýšení cen ropy během ropné krize v roce 1973 však rozhodlo ve prospěch elektrické trakce. zdroj: Wikipedia

Vlaky TGV jezdí na tratích, které pokrývají 2010 kilometrů, každý den cestuje vlaky TGV do práce kolem 400 000 lidí. TGV nejen hustě pokrývá Francii, ale pod názvem Thalys jezdí i do jiných zemí v Evropě, například do Německa, Nizozemska i do Belgie, trasu Paříž - Brusel zvládne vlak TGV za 1 hodinu a 30 minut. V roce 2008 se má podle plánu otevřít trať pro TGV mezi nizozemským Amsterodamem a španělskou Sevillou.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám