Hlavní obsah

Francouzský Alstom kupuje vlakovou divizi Bombardieru, která působí i v Česku

Francouzský výrobce vlaků Alstom uzavřel předběžnou dohodu o převzetí vlakové divize kanadské strojírenské společnosti Bombardier. Za stoprocentní podíl v divizi Bombardier Transportation zaplatí 5,8 až 6,2 miliardy eur (144 až 154 miliard Kč). Divize působí také v Česku, v České Lípě má výrobní závod.

Foto: Claude Paris, ČTK/AP

Alstom vyrábí i rychlovlaky TGV

Článek

Alstom je známý například výrobou rychlovlaků TGV.

„Jsem velmi hrdý na to, že mohu oznámit převzetí podniku Bombardier Transportation, které představuje unikátní příležitost k posílení naší globální pozice na rostoucím trhu s mobilitou,” uvedl šéf francouzské společnosti Henri Poupart-Lafarge.

Kupní cena bude uhrazena zčásti v hotovosti a zčásti ve formě nových akcií Alstomu. Kanadský penzijní fond Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ), který v divizi vlastní téměř třetinový podíl, by se měl po dokončení transakce stát největším akcionářem Alstomu s 18procentním podílem.

Foto: Killig Oliver, ČTK

Alstom kupuje vlakovou divizi Bombardieru

Převzetí divize Bombardier Transportation by Alstomu mohlo pomoci například v konkurenčním boji s čínskou společností CRRC, která nyní rozšiřuje své zahraniční aktivity. Divize Bombardier Transportation loni utržila téměř 11 miliard kanadských dolarů (190 miliard Kč), uvedla agentura AP.

Potřebují souhlas Bruselu

Francouzský ministr financí Bruno Le Maire oznámení přivítal jako „vynikající zprávu pro Francii, Evropu a Kanadu”. Dodal, že se v úterý setká s výkonnou místopředsedkyní Evropské komise Margrethe Vestagerovou a převzetí, které potřebuje souhlas evropských úřadů, s ní probere.

Vlaky v okolí Prahy loni přepravily denně 160 tisíc lidí, před deseti lety to byla polovina

Domácí

Alstom se v roce 2017 dohodl s německou průmyslovou skupinou Siemens na spojení železničních aktivit do společného podniku. Měl tak vzniknout evropský gigant ve výrobě vlaků, který by dokázal lépe obstát v mezinárodní konkurenci. Transakci však loni zablokovala Evropská komise, která měla obavy z negativních dopadů na hospodářskou soutěž. Francouzský kabinet rozhodnutí komise tehdy kritizoval.

Společnosti předpokládají, že obchod by mohl být uzavřen v první polovině roku 2021, až jej schválí dozorčí orgány. Podle některých analytiků oslovených agenturou Reuters by opozice vůči oznámené dohodě mohla být slabší než v případě smlouvy se Siemensem. Vysvětlují to tím, že Alstom a Bombardier mají na evropském trhu vysokorychlostních železnic a signalizace nižší společný podíl.

Akcie Alstom v úterý po oznámení dohody padají až o 4,7 procenta. Podle analytiků Reuters za tím stojí vliv chystaného navýšení kapitálu – tedy vydání nových akcií a nejistota ohledně zdlouhavého posuzování transakce úřady.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám