Článek
Zakázku získala francouzská státní společnost DCNS Group. Zvítězila s nabídkou ponorky Shortfin Barracuda Block1A s dieselovo-elektrickým pohonem o délce 97 metrů a váze 4500 tun. Ponorka bude o 2,5 metru kratší a 200 tun lehčí než její francouzská sestřenice.
Austrálie nyní zvyšuje výdaje na obranu, aby chránila své strategické i obchodní zájmy v Asii a Tichomoří. Turnbull v únoru uvedl, že jeho země tak reaguje na měnící se povahu regionální bezpečnosti, především na hospodářský a vojenský vzestup Číny a větší zaměření Spojených států na oblast západního Tichomoří.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
Němci byli levnější, přesto prohráli
O kontrakt se ucházely rovněž německá společnost ThyssenKrupp a japonské konsorcium zahrnující firmy Mitsubishi Heavy Industries a Kawasaki Heavy Industries.
Japonsko nabízelo prodlouženou verzi ponorek Sórjú. Japonské ministerstvo obrany vyjádřilo zklamání a bude prý žádat vysvětlení, v čem jejich ponorky nesplňují požadavky, aby z toho mohlo vyvodit závěry. Analytici podle AP ale upozorňují na to, že příliš úzká vojenská spolupráce s Japonskem by mohla Austrálii zatáhnout do konfliktu s Čínou, která je jejím největším obchodním partnerem.
Pro Němce je neúspěch o to větší, že byli ochotni postavit celou flotilu „jen” za 20 miliard australských dolarů, tedy skoro třetinovou cenu než Francie. Země nabízela vylepšené ponorky typu 214, které označila jako typ 216. Mimo jiné by nová verze vážila 4000 tun místo dosavadních 2000 tun.
„Francouzská nabídka nejlépe splňuje speciální požadavky Austrálie,” řekl australský premiér Turnbull ve městě Adelaide. Právě v místním přístavu se budou ponorky vyrábět.