Článek
Pracovníci v úterý obdrželi interní e-mail, podle něhož má každý, kdo pobýval v Itálii poslední týden, zůstat preventivně 14 dnů doma a nesmí do kanceláře. Společnost to komentovat nechtěla. „K tomuto se nebudeme vyjadřovat. Je to interní komunikace,“ řekla Právu mluvčí Deloitte Jana Morávková.
Nadnárodní Deloitte nepodniká opatření sama. Jiná nadnárodní firma pro kohokoli zvenčí uzavřela jedno ze svých zastoupení v Praze. Zaměstnanci mají mít služební schůzky mimo budovu, a když se někdo vrátí z Asie, preventivně první dva týdny pracuje z domova.
Odkud a jak se koronavirus šíří a jaké jsou jeho příznaky
Nečekat na to, jak se situace vyvine, se rozhodli i další. „Přikupujeme licence a technologie, abychom v případě, že by byla vyhlášena širší karanténa, mohli školit na dálku i stovky lidí,“ sdělil Právu výkonný ředitel počítačové školy Gopas Jan Dvořák. „Všechny naše kurzy by v podstatě pokračovaly na dálku, připojit by se dalo z jakéhokoli zařízení,“ dodal.
Ruší služební cesty
Řada českých společností, které mají podnikatelské aktivity v Číně, Itálii a dalších zemích, kde se nákaza koronavirem šíří, do nich také omezila služební cesty.
„Bezpečnost našich zaměstnanců a klientů je naší nejvyšší prioritou. V současné době se UniCredit Bank rozhodla jako preventivní opatření omezit mezinárodní služební cesty, které nejsou nezbytné,“ řekl v úterý Právu mluvčí české pobočky této italské banky Petr Plocek.
Škoda Auto, výroba jejíchž značek byla v Číně na několik týdnů pozastavena, odložila kvůli koronaviru všechny služební cesty svých zaměstnanců do Číny již koncem ledna. „Opatření týkající se služebních cest stále platí,“ potvrdil Právu mluvčí mladoboleslavské automobilky Tomáš Kotera.
Na dotaz, zda firma uplatňuje nějaká preventivní opatření u svých zaměstnanců, kteří se vracejí ze zemí, kde se koronavirus objevil, Kotera odpověděl: „Naši zaměstnanci jsou o veškerých dostupných informacích aktuálně informováni na firemním intranetu. Zde najdou kompletní informace týkající se situace ohledně koronaviru včetně obecných doporučení před cestou a během cesty do zasažených oblastí. Při všech mezinárodních cestách také doporučujeme registraci on-line do databáze ministerstva zahraničí,“ dodal.
Koronavirus není pro Čechy strašákem. Bojí se spíš logistických problémů, tvrdí cestovky
K rušení služebních cest do Číny podle Hospodářské komory ČR přistoupily v únoru kvůli koronaviru i některé další firmy. Epidemii pozorně sleduje také příbramský výrobce koupelnového vybavení Ravak, který má v Číně dceřinou společnost. „Naši čeští kolegové z Číny odjeli už dříve z důvodu tamních novoročních svátků a jsou zatím stále v ČR. Do Číny teprve začnou postupně jezdit až začátkem března,“ sdělila Právu mluvčí firmy Jana Šlefrová.
Komplikace i pro dopravce
Koronavirus má dopad i na české kamionové dopravce, kteří si přitom už loni stěžovali na svou kritickou situaci kvůli levnějším dopravcům například z Polska. Nyní jim dál ubývá zakázek. Začalo to s omezením výroby v Číně, nově museli zrušit i několik přeprav z Itálie. „Zatím jde o jednotlivé případy,“ řekl ČTK mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix. Dodal, že někteří řidiči se také obávají jezdit do severní Itálie.
Dopravci šoféry vybavují dezinfekcí a rouškami, těch je ovšem někde nedostatek. „Problém je, že opatření a tzv. zakázané oblasti se rozšiřují každý den a dopravce, který dnes vyšle kamion, neví, jestli se na místo doručení dostane a bude tam vpuštěn. A už vůbec netuší, zda se mu podaří vrátit se zpět,“ podotkl Felix.
Opatření zavádějí i autobusoví dopravci nabízející spoje do Itálie. Posádky jsou například vybaveny větším množstvím dezinfekčních prostředků.