Článek
V názvu firmy používá své příjmení zhruba osm procent mužů a čtyři procenta žen, kteří jsou nadpolovičními vlastníky společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti, uvádí analýza.
Nejčastěji po sobě pojmenovávají firmy starší majitelé a muži.
„Vlastníci firem ve věkové kategorii nad 50 let po sobě pojmenovávají firmy dvakrát častěji než majitelé mladší 30 let. Tento jev je přitom častější u mužů, nicméně s rostoucím věkem se tento rozdíl zmenšuje,“ říká analytik Bisnode Milan Petrák.
Podíl majitelů s příjmením v názvu firmy | Celkové absolutní počty většinových majitelů | |||
---|---|---|---|---|
věk | muži | ženy | muži | ženy |
18 - 29 | 5,1 % | 2,1 % | 10 023 | 3 562 |
30 - 39 | 7,6 % | 2,9 % | 32 621 | 10 349 |
40 - 49 | 9,0 % | 3,9 % | 49 401 | 13 396 |
50 - 59 | 10,3 % | 5,4 % | 38 209 | 9 662 |
60 a více | 11,1 % | 5,8 % | 27 924 | 6 949 |
celkem | 8,0 % | 3,9 % | 158 178 | 43 918 |
Zdroj: Bisnode |
„Zajímavé ale je, že firmám pojmenovaným podle svých vlastníků se daří výrazně lépe než těm ostatním. Ziskovost firem s příjmením v názvu je v průměru o třetinu vyšší, tento rozdíl je nejvýraznější u mladších vlastníků a s rostoucím věkem klesá,“ dodal Petrák.
Vážné úmysly
Firmy s příjmením v názvu jsou podle studie také stabilnější: riziko úpadku, exekuce či platební neschopnosti je u nich o 19 procent nižší než u ostatních firem. Nehraje roli, zda je součástí názvu celé příjmení vlastníka či jeho část - výsledky u těchto dvou případů jsou obdobné.
Rozdíl v ziskovosti je patrný i v rámci jednotlivých odvětví. To znamená, že není způsoben tím, že v některých oborech, jako například zdravotnictví či účetnictví, je pojmenovávání firem podle příjmení častější.
Podle autorů analýzy zřejmě propůjčení vlastního příjmení do názvu firmy ukazuje „vážné úmysly“ vlastníka, který pak k jejímu řízení přistupuje odpovědněji.