Článek
Firmy tvrdí, že za více než rok a čtvrt od podání jejich nabídky vzrostly ceny vstupů ve stavebnictví v průměru o 14,5 procenta, což vedlo k obecnému růstu cen stavebních prací na úrovni přibližně šesti procent.
Dalším argumentem firem je, že staveniště není v adekvátním stavu, aby mohlo dojít k zahájení prací. ŘSD pouze uvedlo, že firmy staveniště odmítly převzít.
ŘSD: Jednáme o možném řešení
Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala 2. října loňského roku za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Měl být hotový v roce 2022. Termín je nyní ohrožen.
Stavba dosud nezačala, firmy si staveniště nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové. Eurovia CS ve sdružení s firmami Metrostav a Swietelsky měla úsek postavit za 2,59 miliardy korun bez DPH.
„Nyní vyjednáváme o způsobech řešení, aby mohla stavba pokračovat a abychom v roce 2022 mohli otevřít 22,4 kilometrů nové dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře,“ uvedl šéf ŘSD Jan Kroupa.
Firmy obviňují ŘSD z nečinnosti
Stavební firmy tvrdí, že ŘSD dlouhodobou nečinností zablokovalo jednání o faktickém zahájení stavby. Zřizovatelem ŘSD je ministerstvo dopravy, v jehož čele stojí ministr Dan Ťok (za ANO). [celá zpráva]
„Pokud ŘSD situaci nevyřeší, bude nutné vypsat nový tendr na dodavatele,“ uvedly firmy. Stavbu podle nich nelze zahájit, protože staveniště není ve stavu, ke kterému se ŘSD zavázalo ve smlouvě.
„ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka. Úpravu pozemků by si ŘSD podle něj mělo objednat, což neučinilo.
Nově zprovozněné úseky dálnic za ministra Ťoka |
---|
2014 - 0 km |
2015 - 0,2 km |
2016 - 12,489 km |
2017 - 17,3 km |
Zdroj: Analýza NKÚ |
ŘSD: Více peněz by mohl chtít každý
„Společnost Eurovia svou nabídku na stavbu D11 kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním 2. října 2018 se za vysoutěženou cenu postavila. Nyní bez ohledu na výsledek výběrového řízení chce více peněz,“ reaguje na výtky firem generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
„Nejen rostoucí ceny asfaltu ovlivňují úplně všechny stavební firmy. Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ dodal s tím, že zhotovitel dostal veškeré potřebné pokyny, které reagovaly na změny na staveništi, do dnešního dne je však neprovedl.
ŘSD firmám podle jejich slov údajně nesdělilo termín zahájení prací a podle sdružení kvůli tomu vypršela cenová nabídka na stavbu. „Nyní má sdružení dle smlouvy nárok na její opětovné sjednání a to tak, aby zohlednila cenový nárůst vstupních surovin a služeb za dobu, která mezitím uplynula,“ dodal obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf.
Přes podmínečné odstoupení od smlouvy firmy tvrdí, že dálnici chtějí stavět. Doručením oznámení o odstoupení začala běžet dvoutýdenní lhůta, během níž lze podle smluvních podmínek vzít výpověď zpět. Pokud se situaci podaří v této lhůtě odblokovat, jsou firmy připraveny začít stavět.
Od zahájení výstavby „hradecké“ dálnice D11 loni v září uplynulo již 40 let. Z plánovaných 154 kilometrů stále chybí téměř 60 kilometrů.