Hlavní obsah

Firmu založila v nouzi, teď z prodeje zabezpečí i děti

Petra Plemlová začala podnikat před sotva deseti lety. Nejprve v bytě na pražské Palmovce šila na stroji, aby využila volného času na mateřské. O rok později však nastal v jejím životě zvrat, když manžel psychicky onemocněl, a skončilo to rozvodem. Z nouze vybudovala textilní firmu, kterou nyní odprodala za vysoké desítky milionů korun.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Petra Plemlová v dílně se švadlenami

Článek

„Zůstala jsem sama se čtyřmi malými dětmi, byla jsem v podstatě nezaměstnatelná. Podnikání jsem viděla jako jedinou cestu z té životní situace,“ líčí bývalá učitelka z mateřské školky v kanceláři třípatrové budovy v průmyslové zóně na okraji Tábora.

Z Prahy se sem přestěhovala i proto, že zde snáz sehnala zaměstnance. To bylo poté, co její e-shop začal mít úspěch a ona pochopila, že jenom pár spolupracovnic stačit nebude. Dnes má firma stovku zaměstnanců.

V dílnách společnosti Unuodesign šijí švadleny softshellové dětské bundy s pestrými vzory. Polovinu místnosti v přízemí zabírá obří stroj na výrobu nepromokavých látek, další materiály nakupují od dvou stovek dodavatelů prakticky z celého světa.

Zůstala jsem sama se čtyřmi malými dětmi, byla jsem v podstatě nezaměstnatelná
Petra Plemlová

V nedaleké budově mají expediční sklad. Společnost loni dosáhla tržby přes sto milionů korun a zisku 26 milionů. Dětskou módu vyváží i do několika evropských zemí.

Firma má dvě divize, e-shop s látkami nyní spíše zmenšuje. Šití je podle majitelky relativně drahý koníček, navíc materiály včetně bavlny v posledních letech několikanásobně podražily.

„Aktuálně se snažíme zaměřovat na výrobu dětského funkčního oblečení, kde máme větší přidanou hodnotu, tím pádem i větší marži,“ říká energická a usměvavá podnikatelka.

Vedle dílen a kanceláře se nachází také malé fotostudio za účelem propagace, kde Plemlová s kolekcí pro nejmenší zkušeně zapózuje i fotografovi Práva.

Číňanka zkoušela vylákat peníze z českého podnikatele

Stalo se

Jihočeské textilce se podle zakladatelky daří díky inovacím, robotizaci a automatizaci, i v prodeji sází na vlastní e-shop, takže si udrží prodejní marži.

„Nejsme jen montovna pro další firmy. Naší vlajkovou lodí je dětské rostoucí softshellové oblečení. Rostoucí znamená speciální střihy, má různé náplety, řasení kolínek, aby vydrželo dětem až dva roky. Zároveň je to udělané tak, aby to nevypadalo, že dítě oblečení donáší po starším sourozenci,“ vysvětluje podnikatelka.

„Byli jsme v Česku a střední Evropě z prvních, kteří začali tyto funkční materiály zpracovávat, aby bylo oblečení nejen hezké, ale i vydrželo,“ dodává.

Pošle podnik „na vysokou“

Její úspěch dokazuje, že prosadit se vedle levné asijské konkurence není nemožné.

„Konkurence je tak daleko a vysoko, že ji skoro nevnímám. Dětské oblečení dělají i řetězce, které jinak prodávají potraviny,“ upozorňuje podnikatelka s tím, že nadnárodní společnosti mají mnohem větší marže i potenciál pro slevy.

Táborská firma je vedle nich po­dle Plemlové jen malé zrníčko, které si ale snad vždy své zákazníky najde.

„Čistě matematicky to vychází tak, že každé dítě v Praze má aspoň jeden kousek našeho oblečení,“ podotýká spokojeně Plemlová.

Roky covidu firmě spíše pomohly, protože byly zavřené kamenné obchody s dětským oblečením. Nastaly však i komplikace, když švadleny musely zůstávat doma s dětmi.

Vedle Češek zde pracují i Ukrajinky, bylo tomu tak již před válkou. Plemlová si je nemůže vynachválit. I šéfka šicí dílny je Ukrajinka.

Je nemocný, žije v zimě a tmě. Na důchod a většinu dávek nemá vlastní chybou nárok

Zdraví

Navzdory či právě díky úspěchu firmy se Plemlová začala již zhruba před třemi lety porozhlížet po možném kupci, což se nyní podařilo. V únoru by měl získat podíl 70 procent český fond, který zatím kvůli podepsané mlčenlivosti nemůže jmenovat.

Zakladatelka firmu přirovnává k dítěti, které rodič musí poslat „na vysokou“, aby se z něj stal dobrý evropský podnik. To už je jiný byznys, poznamenává.

Podle dohody s investorem Plemlová zůstane ve vedení firmy ještě nejméně tři roky, poté prodá i zbývajících 30 procent a odejde. „Předat firmu není jako prodat auto, kdy do něj každý umí nasednout a odjet. Tady je to trochu složitější,“ popisuje.

Za jakou sumu podíl prodává, alespoň naznačila s tím, že firmy se obvykle prodávají za šesti- až sedminásobek průměrného zisku z posledních tří let. To v jejich případě odpovídá sumě okolo stovky milionů korun.

„Díky pánubohu se mi podařilo vybudovat firmu, díky které, když děti budou rozumné, tak jim to vydrží na část života,“ uzavírá Plemlová.

Těší se, že až dokončí prodej, tak si konečně užije s potomky „mateřskou“, i když už budou v sedmé třídě. Dlouho nicméně prý sedět nevydrží a připouští, že se k podnikání v budoucnu vrátí. Baví ji připravovat finanční plány i pro jiné společnosti.

Číňanka zkoušela vylákat peníze z českého podnikatele

Stalo se
Související témata:

Výběr článků

Načítám