Hlavní obsah

Firmám v inovacích došel dech, tvrdí studie

Firmy po celém světě ztratily svoji schopnost přicházet se skutečnými inovacemi, které podporují jejich růst. Přestože se počet firemních inovací zvyšuje, jde často o takzvané zombie inovace. Ty vznikají jen kvůli tomu, aby byl splněn plán, ale nepřinášejí firmám žádné výrazné benefity. Vyplývá to z výsledků studie o nejvíce inovativních firmách světa, kterou vydala americká poradenská společnost Boston Consulting Group (BCG).

Foto: Reuters

Logo společnosti Nvidia, která patří mezi úspěšné inovátory poslední doby. Moc dalších takových podle studie BCG není.

Článek

Důvodem tohoto stavu je podle studie především to, že firmy se od roku 2020 musely soustředit na řešení mnoha akutních problémů a zapomněly přitom na definování své dlouhodobé obchodní strategie a dlouhodobých cílů. Nevědí tak, kterým směrem se mají v inovacích vydat, a proto se soustředí především na krátkodobé projekty s omezeným dopadem na budoucí výkonnost.

Studie každoročně zjišťuje, kolik procent firem řadí inovace mezi své tři hlavní priority, a od roku 2022 pomocí speciální metodiky také to, jak jsou firmy na inovace připravené. Letos inovace řadí mezi hlavní priority 83 procent firem, což je nejvíce v historii zkoumání. Pouhá tři procenta firem jsou ale připravena tyto inovace efektivně proměnit v hmatatelný užitek, vyplývá ze studie. Ještě v roce 2022 přitom šlo o pětinu firem.

Karlovarský kraj bude mít inovační centrum, zaměří se na vědu a výzkum

Věda a školy

„Aby společnosti mohly přicházet s novými nápady, které naruší zaběhnuté pořádky nebo náš pohled na určitou část trhu, potřebují nejprve jasnou vizi a obchodní strategii. Bez jasného cíle není ani jasného výsledku a firmy nevědí, jak mají nové nápady využít ve svém byznysu, nebo zjistí, že jejich zavádění přináší jen omezené výsledky,“ uvedl partner BCG Jiří Švejcar.

To vyplývá i z osmnáctého ročníku průzkumu BCG, podle kterého firmy označují jako hlavní výzvu pro své inovace právě nejasnou nebo moc širokou firemní strategii.

Více než polovina firem uvedla, že jde v této oblasti pro ně o jednu ze tří největších překážek. Následovaly vysoké náklady na kapitál a nedostatek talentů. Pouze každá osmá firma uvedla, že má propojené obchodní a inovační strategie tak, že to přináší skutečný dopad. Přesto se pouze třetina firem plánuje věnovat obnově své inovační strategie, ukázala studie.

To, k jakým úspěchům vede jasná vize a strategie a na ně navázané inovační úsilí, lze podle ní ukázat například na společnosti Nvidia, která je nejvíce inovativní firmou pro rok 2024. Firma, která je dnes nejhodnotnější společností na světě, v roce 2012 přesunula své hlavní inovační úsilí od sektoru počítačových her na oblast čipů pro umělou inteligenci. Podobný příběh nabízí také příběh společností Novo Nordisk a Lilly, které už v 90. letech začaly zkoumat možnosti využití nových léků proti cukrovce k léčbě obezity, připomněla BCG.

Umělá inteligence může ve zdravotnictví ušetřit miliardy, pokud ji nezastaví evropské regulace

Hlas na poušti
Související témata:

Výběr článků

Načítám