Hlavní obsah

Firmám chybí zaměstnanci, chtějí změnu trhu práce

Právo, Pavel Cechl

V Česku v současnosti chybí přes 350 tisíc zaměstnanců a do důchodu v následujících dvaceti pěti letech odejde bez náhrady dalších 750 tisíc lidí. Ročně se mezi penzisty zařadí zhruba o 30 tisíc lidí více, než přibude na pracovním trhu mladých absolventů. Situaci na tomto trhu navíc komplikuje i to, že chybí důsledná důchodová reforma, která by dala lidem jistotu ohledně budoucnosti.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

Zaznělo to ve čtvrtek na konferenci Svazu průmyslu a dopravy ČR, podle nějž za posledních dvacet let fungovalo už pět důchodových komisí, ale žádná tuto reformu nevyřešila.

„V tuto chvíli nutně potřebujeme zahraniční pracovníky, bez nich nezvládneme popandemickou konjunkturu,“ tvrdil viceprezident Svazu Radek Špicar, podle nějž firmy nestíhají brát zakázky, popřípadě je dodávají se zpožděním a jsou za to penalizovány.

Globální trh práce se z pandemie nezotaví nejméně do roku 2023

Ekonomika

Zástupci zaměstnavatelů proto vyzvali kandidující strany, aby se po volbách zaměřily na zjednodušení způsobů, jak k nám dostat pracovníky z ciziny, spuštění důchodové reformy a legislativní podporu flexibilních forem práce a pracovních úvazků. „České firmy nikdy nepatřily k propagátorům alternativních pracovních úvazků,“ přiznal Špicar s tím, že pandemie ale jejich přístup změnila.

Opomíjené železnice

Podle zaměstnavatelů by se vláda vzešlá z voleb měla zaměřit mimo jiné i na větší podporu rekvalifikací, aby se zvláště starší nebo méně vzdělaní lidé přizpůsobili novým požadavkům trhu práce, digitalizaci, vzdělávání či podporu vědy a výzkumu nebo exportu do mimoevropských zemí.

Místopředseda Svazu průmyslu Rafaj: Testování ve firmách funguje, stát by měl podpořit PCR testy

Ekonomika

„Jsme z osmdesáti procent závislí na exportu do Evropské unie, což je moc,“ míní Špicar s tím, že je Česko v tomto směru zranitelné v okamžiku, kdy by se EU ekonomicky nedařilo. v případě dopravy pak mimo jiné vázne výstavba nových dobíjecích stanic pro elektromobily či rozvoj železniční sítě.

„Česko je evropským zabezpečovacím vlakovým systémem, takzvaným ECTS, pokryta jen z jedenácti procent,“ prohlásil prezident Svazu Jaroslav Hanák, podle kterého je podpora železniční dopravy třeba z evropských fondů u nás minimální.

Související témata:

Související články

Zájem firem o sdílení kanceláří roste

Jedním z dopadů pandemie koronaviru je omezení práce v kancelářích. Spousta zaměstnanců si musí zvykat na práci z domova. Klasické kancelářské prostory proto...

Výběr článků

Načítám