Článek
Jeden ze strojů není momentálně nasazován do provozu, uvedl s odkazem na mluvčí CSAT Kateřinu Pavlíkovou server Zdopravy.cz, který na případ v pátek upozornil.
„Vzhledem k neuhrazeným závazkům za údržbu letadel a další služby provedené pro České aerolinie přistoupila společnost Czech Airlines Technics po důkladném zvážení situace v souladu s občanským zákoníkem k uplatnění zadržovacího práva ke dvěma letadlům aktuálně provozované společností ČSA. Celá flotila skupiny Smartwings, které jsou ČSA součástí, dohromady čítá více než 40 strojů. CSAT postupovalo maximálně obezřetně a uplatnilo toto zadržovací právo konkrétně na dvě letadla typu ATR, z toho v jednom případě se jedná o letadlo zaparkované a aktuálně nenasazované v provozu. O tomto kroku jsme vedení letecké společnosti informovali a předložili i možné návrhy řešení. Uvědomujeme si složitou situaci leteckých dopravců, ale musíme v první řadě chránit zájmy společnosti a postupovat v souladu se zásadou řádného hospodáře,“ uvedla následně Pavlíková pro Novinky.
Stroje ATR-72 jsou kvůli ekonomickému provozu nasazovány na kratší regionální tratě. Pojmou kolem sedmi desítek osob.
Dufková: Hrozí mezinárodní arbitráž
„Došlo k protiprávnímu aktu ze strany státem kontrolované společnosti Czech Airlines Technics (CSAT) ,” uvedla Dufková s tím, že CSAT porušilo princip mimořádného moratoria.
„Kroky CSAT představuji bezprecedentní úkony směřující k likvidaci ČSA a to státem kontrolovanou společností,” dodala s tím, že stroje byly zadrženy bez předchozího upozornění, kvůli čemuž došlo i ke zrušení některých letů.
„Navíc letadla nejsou v majetku ČSA. Jde o majetek třetí právnické osoby se sídlem mimo ČR a hrozí tak mezinárodní arbitráž,” upozornila Dufková.
Smartwings chce po státu více než miliardu
Smartwings momentálně žádá od státu pomoc ve výši 1,1 miliardy korun. Bez toho podle majitelů ČSA čeká zřejmě insolvenční řízení, uvedl ve čtvrtek server Seznam Zprávy.
Smartwings se domluvily s Fischerem a Exim Tours na další tři roky
„Smartwings Group požádala pro společnost ČSA o přímou pomoc, neboť její obchodní model je zasažený pandemií koronaviru a o čerpání z programu Covidu Plus ČSA žádat nemohou,“ řekla Dufková.
Přes tento program si chce mateřská firma Smartwings vzít u konsorcia bank úvěr za dvě miliardy korun, za nějž by do 80 procent jistiny ručila státní pojišťovna EGAP. Dufková minulý týden Právu tvrdila, že jednání s bankami o úvěru míří do finiše.
Úpadek podle spolumajitele Smartwings Jiřího Šimáně hrozí ČSA více než mateřskému koncernu i proto, že za loňský rok utrpěly ztrátu zhruba 1,5 miliardy Kč.
Smartwings a ČSA loni přepravily o 80 procent cestujících méně
Smartwings, v nichž má těsně menšinový podíl čínský státní fond CITIC, už dříve vládu vyzvaly také k vytvoření kompenzačního programu pro letectví.