Článek
O jejím zavedení se rozhodne v následujících týdnech v závislosti na tom, jaký bude vývoj na trhu s pohonnými hmotami v srpnu.
„Data z kontrol cen a marží pohonných hmot, která ukázala, že ačkoliv prodejní ceny trvale klesají, marže naopak v červenci významně stouply. U nafty dosáhly 5,40 Kč za litr, a u Naturalu 95 dokonce 5,60 Kč za litr.
Považuji to za zneužití prázdninové sezony, řidiči na dálnicích neměli jiné řešení než drahé palivo tankovat
Ministerstvo proto připravilo cenovou regulaci, o jejímž zavedení rozhodne v dalších týdnech podle cenového vývoje na trhu,“ sdělil Právu mluvčí ministerstva Tomáš Weiss.
Stát přichystal cenovou regulaci u pump, má podezření na kartel
Regulace by podle něj zastropovala maximální výši marže čerpacích stanic stejně jako maximální výši ceny u distributorů pohonných hmot.
„Pro takto extrémní navýšení červencových marží u benzínu i nafty skutečně nemám pochopení. Rozumím argumentu kompenzování nízkých červnových marží, které byly pod loňským průměrem, ale rozhodně ne tímto způsobem. Považuji to za zneužití prázdninové sezony, kdy řidiči na dálnicích jednoduše neměli jiné řešení než drahé palivo tankovat,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).
Klesnou ceny až o tři koruny?
Ministerstvo zaslalo návrh cenové regulace České asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu a Unii nezávislých petrolejářů, aby se mohly na případnou regulaci technicky připravit. Úřad podle Stanjury do příštího pátku obdrží k návrhu dotazy, podněty a připomínky a pak v řádu jednotek pracovních dnů a podle dat za srpen rozhodne, zda k regulaci přikročí.
„Připravili jsme cenový výměr k regulaci, chybí tam jen číslo a datum, jinak je napsaný,“ řekl ve čtvrtek ministr.
Kontroly pohonných hmot dopadly nejlépe v historii
Pokles cen, které ministerstvo očekává, aby regulaci nezavedlo, je poměrně výrazný.
„Sledované marže u pohonných hmot srovnáváme s průměrnou úrovní loňského roku, kdy se marže u nafty průměrně pohybovaly kolem 3,40 Kč za litr a u benzínu kolem 2,60 Kč na litr. Očekáváme, že by se sledovaná marže měla v nejbližší době přiblížit zpět k těmto hodnotám. V opačném případě je ministerstvo připraveno zavést regulaci,“ sdělil Právu Weiss.
To by znamenalo, že kromě zohlednění levnější ropy by měly ceny u pump klesnout ještě o více než dvě koruny u nafty a přes tři koruny za litr u benzínu.
Podezření na kartel
Ministerstvo financí také podá podnět k prošetření na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže z důvodu podezření na kartelovou dohodu mezi některými sítěmi čerpacích stanic. „Kontroly ministerstva totiž v poslední době prokázaly velmi podobné, nebo dokonce zcela totožné ceny paliv, jejichž výše nereflektovala významný pokles cen ropy a paliv na světovém a evropském trhu,“ upozornil Weiss.
Problém je, že to snížení daně nemělo na ceny velký efekt, nicméně každý halíř je dobrý
Stanjura dodal, že v současnosti je ropa i z důvodu globálního ochlazení ekonomiky levnější než na začátku války, ale ceny pohonných hmot na to dostatečně nereagují.
Cena ropy dál výrazně padá
„Ceny pohonných hmot jsou stále vysoké, a hlavně velcí prodejci zlevňují jen velmi neochotně. Ceny paliv se přitom promítají do celé ekonomiky a spolu s energiemi výrazně zvyšují inflaci,“ prohlásil ministr.
Od počátku srpna klesly ceny Naturalu 95 i nafty o asi tři koruny na litr, výraznějšímu zlevnění podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka brání právě vysoké marže rafinérií i čerpacích stanic.
Severomořská ropa Brent se ve čtvrtek podle serveru Investing.com prodávala za necelých 96 dolarů za barel, tedy jen o několik dolarů dráž než před ruskou invazí na Ukrajinu.
Ještě v červenci její cena dosahovala hranice téměř 120 dolarů za barel. Zatímco před začátkem války v únoru stál podle společnosti CCS litr Naturalu 95 v průměru 37,43 Kč a nafta 36,39 Kč, ve středu to bylo u Naturalu 40,66 Kč a u nafty 42,44 Kč. Nafta je tedy nyní o šest korun na litr dražší než před válkou.
Ministerstvo financí spustilo kontroly cen a marží pohonných hmot na celém trhu veřejných čerpacích stanic v polovině března a v červnu rozšířilo také kontrolu marží distributorů pohonných hmot.
Delší snížení spotřební daně na naftu je stále ve hře, řekl Stanjura
Od 1. června navíc do konce září také platí snížení spotřební daně o 1,50 Kč.
Ve čtvrtek ministr Stanjura oznámil, že zvažuje prodloužení snížení spotřební daně na naftu a benzín i za toto datum. Projedná to na vládě, tak aby rozhodnutí padlo do konce září.
S prodloužením snížení spotřební daně na naftu a benzín by opoziční hnutí ANO podle exministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka (ANO) zřejmě souhlasilo.
„To prodloužení by asi bylo v pořádku. Proti tomu bychom nic nenamítali. Problém je, že to snížení daně nemělo na ceny velký efekt, nicméně každý halíř je dobrý,“ dodal. Podle něj je hlavní problém ve vysokých maržích rafinerií než u čerpacích stanic.