Článek
Důvodem je podle FT to, že se Volkswagen chce soustředit na výstavbu obdobné továrny v Severní Americe, kde by na ni mohl získat pobídky ve výši deseti miliard eur (235 miliard Kč).
O závod Volkswagenu za 120 miliard Kč stojí česká vláda, která možnou investici považuje za klíčovou pro transformaci českého autoprůmyslu. Počítá s tím, že by továrna stála v Líních na Plzeňsku. Automobilový koncern se měl do června vyjádřit, zda si pro investici vybere Česko, Polsko, Slovensko či Maďarsko.
Nyní ale Volkswagen podle deníku, který se odvolává na osobu obeznámenou s rozhodováním automobilky, vyčkává, jak bude Evropská unie reagovat na masivní podporu Washingtonu pro zelenou energetiku, která dosahuje 369 miliard dolarů (8,25 bilionu Kč). „Plány v Severní Americe pokročily rychleji, než se čekalo, a předběhly rozhodování v Evropě,“ uvedl zdroj FT.
List zároveň píše, že Volkswagen i nadále počítá s výstavbou továren na baterie i v Evropě. Jsou k tomu ale podle koncernu potřeba „správné rámcové podmínky“. Volkswagen i další evropští výrobci baterií volají po větší podpoře podobných projektů ze strany EU i členských zemí.
Plzeň vyčíslila dopady gigafactory na dvanáct miliard
Výstavba gigafactory na letišti v Líních budí vášně. Proti stavbě protestovali piloti a nesouhlasí s ní i město Plzeň, které varovalo před zátěží, jež bude představovat pro dopravu i další infrastrukturu. Náklady vyčíslilo na 12 miliard korun.
Primátor Roman Zarzycký (ANO) kritizoval vládu, že projekt je nepřipravený a kabinet ho chce prosadit na sílu.
Vládní slib: Bez podpisu nebouráme
„Ještě před pár týdny platilo, že se Volkswagen do konce března rozhodne, zda fabriku v Česku vůbec chce. Teď se z médií dozvídáme, že rozhodne v červnu. Příprava takto rozsáhlé investice salámovou metodou je pro nás nepřijatelná,“ uvedl minulý týden primátor. „Chceme být připraveni na všechny možné scénáře, a proto jsme také analyzovali dopady gigafactory na naše město,“ dodal.
V lednu na letišti začaly průzkumné práce. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) dříve přislíbil, že s veškerými pracemi, jako třeba s bouráním infrastruktury, se začne až případně po podpisu smlouvy s investorem.
„Úmysl je jasný, o tuto strategickou investici stojíme. Je logické, že práce začnou v okamžiku, kdy investice bude schválená. Musíme nejdříve přesvědčit Volkswagen, že Česká republika a Líně jsou ta správná lokalita. Práce tedy začnou až po rozhodnutí, dopředu to nemá smysl. My ten prostor nechceme uvolnit pro jakoukoliv investici, ale pro tuto strategickou investici,“ uvedl Stanjura v říjnu s tím, že do té doby bude letiště dále fungovat a nic se měnit nebude.