Hlavní obsah

Ferrari na firmu se teď už nevyplatí, většina stran chce navíc omezující pravidlo prodloužit

Pořizování drahých aut jako Ferrari, Bentley nebo Porsche na firmu není od letoška tak výhodné jako dřív kvůli daňovému omezení. To by mělo platit jen do roku 2026. Většina politických stran, ať už vládních či opozičních, by ho ale chtěla zachovat. Rozhodne se po příštích volbách.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Až do loňska si podnikatelé používající auto pro služební účely mohli při jeho koupi odečíst daň z přidané hodnoty z neomezené kupní ceny. Vláda ale v rámci konsolidačního balíčku zavedla do roku 2026 maximální limit dva miliony korun. Nejvýš tak lze nyní uplatnit odpočet DPH ve výši 420 tisíc korun.

Pro omezení daňového zvýhodnění u drahých aut se ujal název lex Ferrari. Například v roce 2020 bylo v Česku ze 101 nově registrovaných vozů této slavné italské značky napsáno na firmu 96. DPH činí 21 procent, při nákupu na firmu tak podnikatel dostal od státu zpátky až pětinu ceny sebedražšího auta.

Vláda se loni s ohledem na churavějící státní kasu rozhodla tuto praxi aspoň omezit a u Evropské komise vyjednala výjimku na strop odpočtu DPH u aut s cenou nad dva miliony korun na roky 2024 až 2026. Zdůvodnila to právě snahou zamezit situacím, kdy si podnikatelé pořizují luxusní vozy různých značek k soukromému užívání.

Sníženou sazbu DPH má Česko ve střední Evropě nejvyšší

Ekonomika

Lze podat novou žádost

Evropská komise podle mluvčího ministerstva financí Petra Habáně trvala na tom, že maximální doba pro daňový limit u luxusních aut může být tříletá. Dá se ovšem prodloužit.

„Česká republika bude moci v roce 2026 podat novou žádost o omezení odpočtu daně u luxusních automobilů na další období. Toto rozhodnutí však bude na budoucí politické reprezentaci,“ dodal.

Většina politických stran je pro prodloužení platnosti. „Nevidím důvod, proč by toto opatření nemělo platit i po roce 2026. Určitě to podpoříme,“ řekl Novinkám šéf poslanců TOP 09 Jan Jakob.

„Za Piráty bychom si přáli, aby tato výjimka v oblasti DPH byla prodloužena i za rok 2026,“ potvrdil náměstek ministra financí Jiří Valenta. „Jde o jednu z možností agresivní daňové optimalizace, na kterou doplácíme všichni, poctivé firmy a občané, český státní rozpočet na ní v minulosti tratil nemalé peníze,“ dodal.

Podobně to vidí třeba i horký kandidát na ministra průmyslu Lukáš Vlček z hnutí STAN. „Nevidíme důvod, proč by se omezení odpočtu DPH při nákupu osobních automobilů mělo rušit. Jsme pro jeho zachování. V minulosti jsme viděli například zneužívání odpočtu DPH pro nákup luxusních sportovních aut,“ řekl Novinkám.

Výhrady k limitu má však lidovecký poslanec Michael Kohajda. „Toto omezení porušuje principy DPH a ani u příjmové daně nemá racionální opodstatnění. I z těchto důvodů bylo zavedeno jen na omezenou dobu. Doufám, že iniciátoři této úpravy se zaměří na nějaké spravedlivější a efektivnější cesty, jak posílit daňové výnosy,“ uvedl.

ODS se k lex Ferrari nevyjádřila. Pro zachování daňového omezení jsou ale třeba i opoziční hnutí ANO či SOCDEM.

Podle předsedkyně poslaneckého klubu ANO Aleny Schillerové by měl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) předložit analýzu rozpočtových dopadů. „K možné diskusi je i revize této hranice vzhledem k inflaci,“ sdělila Schillerová.

Daň na tiché víno definitivně padla, ministři už jen mlčí

Ekonomika

Výběr článků

Načítám