Hlavní obsah

Falešné slevy: Přitlačte na pokutách, vybízí ministr inspekci

5:24
5:24

Poslechněte si tento článek

Česko je premiant v počtu obchodních slev. Mezi tisícovkami barevných cenovek zvoucích k nákupu za výhodnou cenu lze stále najít mnoho klamavých. Především za porušování zákona o ochraně spotřebitele největší řetězce loni zaplatily pokuty ve výši 18,6 milionu korun. Hříšníkem roku se stal už pošesté Penny Market. Experti poukazují na to, že pokuty jsou v poměru k obratům a ziskům nízké.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Navýšili jsme rozpočet České obchodní inspekce a podporu spotřebitelských organizací. Před Vánoci jsem jednal s inspekcí o posílení kontrol zaměřených na férovost slev a správné informování spotřebitelů,“ řekl Novinkám ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN).

„Osobně jsem rozhodně pro využívání horních hranic pokut, zvlášť u opakujících se provinění. Proto se na toto téma v nejbližší době plánuji sejít s ředitelem inspekce i spotřebitelskými organizacemi a budeme řešit, co s tím,“ dodal ministr.

Odborníci se dlouhodobě shodují, že výše pokut není pro supermarkety s miliardovými obraty dostatečným motivem ke změně. Inspekce může obchodníkům za porušování zákona o ochraně spotřebitele uložit sankci ve výši až pět milionů korun, ale nedělá to.

Milka a spol. Smrskflace v Česku pokračuje

Ekonomika

„Domníváme se, že účinným řešením by bylo, pokud by se výše pokuty odvíjela například od ročního obratu obchodníka a nepředstavovala by pro některé jen zanedbatelný výdaj,“ poznamenala právnička spotřebitelské organizace dTest Lucie Kejharová.

Na dotaz, zda se chystá udělovat tvrdší pokuty, inspekce Novinkám přímo neodpověděla. Uvedla ale, že se sankce zvyšují v případech, kdy se prohřešky opakují.

Z dat jednoznačně nevyplývá, že by se v posledních letech navyšovaly. Vzhledem k tomu, že se proti nim supermarkety většinou odvolávají a sankce nabývají právní moci klidně i po roce či dvou, to lze těžko posoudit.

Obrázek o tom, zda je situace ideální, si lze udělat podle podílu kontrol, při nichž inspekce zjistila porušování pravidel, většinou v souvislosti s poctivostí prodeje a uváděním slev a cen. Ještě ve druhém čtvrtletí minulého roku to bylo ve 40 procentech případů.

Nekonečný příběh

Některé supermarkety se donedávna vymlouvaly na rozporuplný výklad novely zákona. Tvrdily, že nejsou povinny vypočítávat slevu z nejnižší ceny za posledních 30 dní. Jenže už loni v září dal Soudní dvůr Evropské unie za pravdu výkladu, který dlouhodobě razí i obchodní inspekce.

Navzdory tomu se falešné slevy a špatné účtování zboží v obchodních řetězcích stále opakují.

„Novela pro uvádění slev určila pravidla. Přesto se stále setkáváme s jejich porušováním, zejména tím, že výše slevy není počítána z nejnižší ceny za posledních třicet dní, ale například z ceny doporučené nebo běžné. Tyto ceny navíc bývají na cenovkách zvýrazněny více než nejnižší cena za posledních třicet dní, čímž může docházet ke klamání spotřebitele,“ uvedla Lucie Kejharová z organizace dTest.

Nejvyšší úhrnné pokuty, celkem 5,1 milionu korun, zaplatil minulý rok Penny Market. Minulý měsíc navíc byla Penny uložena za prohřešky z druhého pololetí další souhrnná pokuta ve výši tři miliony korun. Jde o nejvyšší pokutu, kterou inspekce v souvislosti s uváděním slev a poctivostí prodeje udělila od roku 2022, i tenkrát Penny Market dostal pokutu ve stejné výši.

„Při kontrolách byla zjištěna porušení zákona o ochraně spotřebitele, týkající se například poctivosti prodeje či povinnosti v souvislosti s informacemi o slevě. V neprospěch společnosti byla zohledněna skutečnost, že za uvedená jednání byla již opakovaně pokutována, přičemž to nevedlo k nápravě,“ uvedl mluvčí inspekce František Kotrba.

Obchodník slibuje nápravu

„V současné době testujeme nové způsoby zobrazování cenovek na prodejnách, abychom zajistili jejich přehlednost a srozumitelnost,“ prohlásila mluvčí řetězce Martina Dvořáková. Nutno dodat, že Penny má v Česku nejvíce prodejen. Frekvence kontrol je tak vyšší než u dalších obchodníků. Zatímco Penny inspekce v loňském roce kontrolovala 240krát, Tesco a Billu 122krát.

Druhým největším hříšníkem byla loni Billa, jíž inspekce uložila pokuty ve výši bezmála 4,5 milionu korun. Třetí nejvyšší pokutu – téměř 2,8 milionu korun – dostal řetězec Albert. Okolo 2,5 milionu korun zaplatily Kaufland a Lidl a zhruba 1,3 milionu hradil britský supermarket Tesco.

Ten však využívá spíše strategii dvojích cen v rámci svého věrnostního klubu. Na takové slevy pro registrované členy se pak nevztahují stejná pravidla jako pro uvádění plošných slev. Supermarket se tak vyhýbá mnohým povinnostem legálně.

Německé řetězce jsou v Česku ziskovější než doma, Češi si rádi připlatí za pocit značkového zboží

Ekonomika

Výběr článků

Načítám