Článek
Co má člověk dělat, pokud mu po cestě letadlem nedorazí kufr?
Na příslušné přepážce pro reklamace zavazadel (Luggage Claim) je nutné vyplnit a nechat si potvrdit takzvaný PIR Report, kde uvede, o co přišel. Následně musí tento formulář zaslat letecké společnosti, která let operovala, s žádostí o náhradu škody. Nutno podotknout, že po 21 dnech se zavazadlo považuje za ztracené a lidé mohou požadovat náhradu škody za zavazadlo a věci v něm přepravované, a to s účtenkami za jejich dřívější nákup.
Má cestující právo na nějakou kompenzaci od letecké společnosti, pokud třeba na kufr čeká čtyři hodiny?
Práva cestujících v oblasti přepravy zavazadel se řídí Montrealskou úmluvou, která stanoví maximální výši náhrady skutečně vzniklé škody do výše v přepočtu zhruba 35 000 Kč. Náhrada se případně vztahuje na věci, které si člověk musel zakoupit po dobu, kdy zavazadlo neměl k dispozici. Typicky hygienické potřeby, nějaké oblečení potřebné v místě příletu a podobně. Na dovolené může jít typicky o plavky, sandály a podobně.
Chaos na Ruzyni: Na co máte nárok při zpoždění zavazadla či letadla
Nicméně toto by člověk řešil zřejmě až po delší době než několika hodinách. Jiná věc je, pokud letí na svatbu a v kufru má oblek či šaty, a pak si je musí zakoupit, aby splnil účel cesty, tak pokud prokáže, že cílem cesty byla svatba, pak by dopravce měl takový náklad proplatit.
Kolaps na pražském letišti. Výdej kufrů trvá hodiny, letadla odlétají bez zavazadel
Pomůže pro takové příklady pojištění ztráty zavazadel?
Určitě je takové pojištění ke zvážení. Vždy by měl člověk prostudovat si jeho podmínky a také zkušenosti jiných, v minulosti takovými situacemi postižených cestujících, aby člověk zvolil produkt, který pokryje jeho možné potřeby při některé z uvedených mimořádností, tedy výrazném zpoždění nebo ztrátě zavazadla.