Článek
Problémy mají například německé Brémy a přilehlý námořní přístav Bremerhaven, belgické Antverpy a Bruggy i další přístavy.
Auta se na lodích poměrně snadno převážejí, při skladování ale nejdou vršit na sebe jako kontejnery. Jeden vůz zabírá v průměru plochu deseti metrů čtverečních.
Středomořské přístavy jsou zahlcené zbožím
Přístav Bremerhaven patří mezi největší terminály pro dovoz aut na světě, ročně tu odbaví více než 1,7 milionu vozů. Zatímco ještě před pár lety činil vývoz 80 procent aut a dovoz 20 procent, nyní je to půl na půl. Proti období před pár lety za pandemie covidu nyní zesílil dovoz jak elektromobilů, tak aut se spalovacími motory.
Slabší prodeje v Německu
Vozidla se hromadí i u přístavu v Antverpách, protože prodeje aut v Evropě zpomalily tempo a logistika čelí problémům kvůli nedostatku řidičů kamionů i dalšího obslužného personálu.
„Problém není tolik v tom, kolik aut připlouvá, ale že správně nefunguje doprava do vnitrozemí,“ řekla mluvčí spojeného přístavu v Antverpách a Bruggách Elke Verbeelenová.
Nárůst dovozu ale také hraje roli. Čínští vývozci elektromobilů, jako například značky BYD, loni navýšili celkový objem exportu o 58 procent.
Americká automobilka Tesla zase soustředí marketing a prodej aut na internet, některé vozy vůbec nemíří do autosalonů a na zákazníky čekají na parkovišti.
Prodeje elektromobilů v Evropě oslabily poté, co Německo náhle loni v prosinci zarazilo dotace na jejich pořízení. Se slabšími prodeji se u svých modelů v posledních měsících potýká také například americká automobilka Ford.