Článek
Podle eurokomisařky pro regionální rozvoj Coriny Cretsuové dopravní cesty spolufinancované z evropských peněz propojí české regiony nejen mezi nimi navzájem, ale také je spojí do celoevropské dopravní sítě. "Budou tak dostupnější a atraktivnější pro podnikání a investice," soudí eurokomisařka. Čeští občané podle ní také budou těžit z bezpečnější i ekologičtější dopravy.
"Chceme evropské prostředky využít především na páteřní dálniční síť, tedy R35 spojující Hradec Králové a Olomouc, Pražský okruh, spojení s Rakouskem přes D3 a Polskem přes D11," reagoval na oznámení český ministr dopravy Dan Ťok. Důležité jsou ale podle něj také projekty na železnici, například modernizace trati Plzeň-Domažlice, která by měla zrychlit spojení na Mnichov či dráha na pražské letiště.
"Nově budeme z programu financovat i obnovu vozového parku na železnici a městskou kolejovou dopravu, tedy infrastrukturu pro tramvaje, metro a trolejbusy," dodal ministr.
Prioritou velké silniční a železniční projekty
Program by měl podle údajů Evropské komise mimo jiné napomoci renovaci či zlepšení 140 kilometrů železničních tratí, osmi kilometrů tramvajových linek či tratí metra, nebo 95 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Renovováno a zlepšeno má v jeho rámci být také 40 kilometrů významných silnic v regionech České republiky.
Podle ministerstva dopravy jsou právě velké infrastrukturní projekty v oblasti silniční a železniční dopravy hlavními prioritami. Pamatováno je ale také na projekty městské hromadné dopravy nebo podporu rozvoje takzvaných inteligentních dopravních systémů.
Program má na železnici také napomoci zavádění Evropského systému řízení železničního provozu i modernizaci vozového parku pro nadregionální i regionální linky. Pamatováno je třeba též na rozvoj překladišť kombinované dopravy.
Podpora pro MHD
Silněji než v minulém období má být podporováno využívání veřejné hromadné dopravy ve městech, především metra, tramvají a trolejbusů, tedy "zelenějších" dopravních prostředků. Například podpora výstavby linky D pražského metra či tramvajového napojení univerzitního kampusu v Brně.
Na železniční infrastrukturu je vyčleněno skoro 2,4 miliardy eur (asi 64,8 miliardy korun), na silniční infrastrukturu a infrastrukturu pro veřejnou dopravu 1,3 miliardy eur (přes 35 miliard korun). Na menší silnice 0,9 miliardy eur (přes 24 miliard korun) a na technickou pomoc 70 miliónů eur (asi 1,9 miliardy korun).