Článek
„Držíme se cílů pro rok 2035,“ uvedl ve středu na tiskové konferenci eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas. Evropská komise nicméně v pondělí navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří nebudou emisní cíle plnit. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok.
„Budeme se držet dohodnutých emisních cílů, ale s pragmatickým a flexibilním přístupem. Naším společným cílem je mít v Evropě udržitelný, konkurenceschopný a inovativní automobilový průmysl, který bude prospěšný pro naše občany, ekonomiku i životní prostředí,“ uvedla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
EK upraví systém pokut pro automobilky za nesplnění emisních cílů

„Budeme podporovat domácí produkci, abychom se vyhnuli strategickým závislostem, zejména ve výrobě baterií,“ dodala.
Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent hrubého domácího produktu Evropské unie. V celé EU v současnosti zaměstnává zhruba 13 milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává zhruba půl milionu lidí.
Obavy z amerických cel
V poslední době se automobilový průmysl v Evropě potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a také s nečekaně slabým zájmem o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA. České automobilky ve velkém do Spojených států přímo neexportují, tuzemský automobilový průmysl je ale důležitým dodavatelem pro německé automobilky, kterých se cla výrazně dotknou.
Von der Leyenová v posledních týdnech o situaci v automobilovém průmyslu jednala s představiteli automobilových podniků, odborů i ekologických organizací.
Česká vláda bude vyvíjet další tlak na přehodnocení Green Dealu, uvedl začátkem týdne premiér Petr Fiala (ODS). Česko hodlá usilovat o prodloužení období, kdy automobilky nebudou muset platit pokuty za emisní cíle, na pět let.
„Není vina automobilek, že se mění chování spotřebitelů a že v minulém roce významně klesl počet prodaných elektrických vozidel. Myslím si, že v tomto směru je nutné změnit ty podmínky tak, aby automobilky mohly investovat a nemusely platit sankce, které by je naopak v porovnání s konkurencí dál znevýhodňovaly,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Alespoň pět let bude podle europoslance Alexandra Vondry (ODS) žádat i frakce Evropských konzervativců a reformistů, které je součástí.
Škoda Auto sníží počet zaměstnanců, oznámil šéf automobilky Zellmer
